۱۳۹۲ مهر ۲۱, یکشنبه

آخرین وضعیت دکتر اسدالله اسدی از زندانیان بند ۳۵۰ اوین

 دکتر اسدالله اسدی متولد ۱۳۴۱، ساکن تبریز، پزشک عمومی و بازنشسته آموزش و پرورش می‌باشد. وی در تاریخ ۲۱ تیرماه ۱۳۸۹ به هنگام مراجعت به مطب خود در تبریز توسط نیروهای اداره اطلاعات تبریز بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد، به گونه‌ای که خانواده وی طی چند هفته نخست هیچگونه اطلاعی از سرنوشت ایشان در دست نداشتند.
بنا به گزارش فعالان در تبعید، دکتر اسدی در مجموع ۹ ماه بازداشت در انفرادی در تبریز، که سه ماه آن در سلول انفرادی و ۲ ماه در بند عمومی اداره اطلاعات تبریز را گذرانده است.
وی سرانجام برای تکمیل بازجویی‌ها به تهران منتقل و به مدت ۴ ماه در سلولهای انفرادی ۲۰۹ و ۲۴۰ وزارت اطلاعات در زندان اوین تحت شرایط بسیار نامساعد و نیز شدید‌ترین شکنجه‌های روحی، روانی و جسمانی قرار گرفت، که از جمله آن‌ها می‌توان به کشیدن اتوی داغ از روی پیراهن و سپس ریختن آب سرد و سپس تکرار چندباره این عمل و یا آویزان نمودن طولانی مدت از دست‌ها، اعدام مصنوعی و ضرب و شتم، بیدار نگه داشتن به مدت طولانی؛ اشاره داشت.
پس از تحمل ۹ ماه حبس در بندهای امنیتی و نیز شکنجه‌های شدید وی مجبور به قبول کردن اتهامات و اعترافات تحمیلی از سوی بازجویان خود شد. اتهام وی ارتباط با دول متخاصم اعلام شده بود.
پیش از آن آقای اسدی روز یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ دست به خودکشی زده بود که با کمک زندانیان بند ۳۵۰ از مرگ نجات پیدا کرد.
دکتر اسدی پس از انتقال به بند عمومی ۳۵۰ اوین و بعد از ۲ سال و نیم بلاتکلیفی در دادگاه انقلاب شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی محاکمه و طبق ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی به ده سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد که در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال حبس تعزیری کاهش یافت.
پس از صدور حکم زندان برای دکتر اسدی، مردم آذربایجان به ویژه مناطق زلزله زده، به دلیل خدمات انسان دوستانه پزشکی که ایشان در آن مناطق به مردم ارائه داده بود، با تهیه طوماری بیش از ۸۰ روستا، ضمن اعتراض به حکم صادره، خواستار آزادی هر چه سریع‌تر وی شدند که با پیگیری‌ها ایشان، در ‌‌نهایت حکم صادره به سه سال و نیم کاهش یافت.
اکنون و پس از گذشت بیش از سه سال از حبس ایشان و ۲ ماه مانده به خاتمه دوران حبس، با وجود مشکلات جسمی و روحی شدید از جمله ناراحتی عصبی، قلبی، گوارشی، دهان، دندان و ضعف بینایی و آرتروز گردن و علیرغم ثبت درخواست مرخصی پزشکی ایشان در بهداری زندان اوین؛ دادستانی تهران با درخواست مرخصی استعلاجی و مرخصی متصل به آزادی دکتر اسدی مخالفت کرده است.
این در شرایطی است که هفته گذشته نماینده دادستان، آقای خدابخشی پس از شنیدن مشکلات دکتر اسدی به ایشان قول اعزام به مرخصی را داده بود که عدم تحقق این وعده باعث ایجاد فشار و استرس شدید همراه با حمله عصبی وی، در سه شنبه گذشته شد.
به گونه‌ای که حفاظت زندان روز چهارشنبه پس از انتقال وی به انفرادی به دلیل اعتراض وی به عدم تحقق وعده مرخصی، به دلیل وخامت حال روحی و عصبی ایشان را به بند ۳۵۰ عودت دادند.
این گونه رفتار نماینده دادستان در مورد اعزام به مرخصی مسبوق به سابقه بوده است، به گونه‌ای که تعداد زیادی از زندانیان بند ۳۵۰ از چندین ماه پیش وعده اعزام به مرخصی داده شده که منجر به دلگرمی و خوشحالی خانواده‌های ایشان می‌شود، اما با خلف وعده و عدم پاسخگویی مناسب منجر به تحمیل فشار عصبی مضاعف به زندانیان و خانواده ایشان می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر