۱۳۹۱ دی ۱۳, چهارشنبه

گزارشی از بازداشت ۵ ماهه دختر یک زندانی سیاسی

نگار حائری دختر زندانی سیاسی ماشاء الله حائری که به اتهام جعل سند (پروانه مشاوره حقوقی) بازداشت شده بود، پس از بیش ۱۶۰ روز بازداشت آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نگار حائری فوق لیسانس حقوق و وکیل دادگستری که در طی بازداشت قبلی، پرونده وکالتش به مدت ۱۰ سال به حالت تعلیق در آمده بود، در ۱ تیرماه سال جاری به جرم دادن مشاوره حقوقی به خانواده زندانیان سیاسی بازداشت شد.

این وکیل دادگستری ابتدا به اتهام اینکه پروانه مشاوره حقوقی خود را جعل نموده، به اداره آگاهی شاهپور منتقل می‌شود اما پس از ۲۴ روز بازداشت و اثبات واقعی بودن پروانه مشاوره حقوقی، وی را به زندان قرچک ورامین و سپس بند ۲۰۹ اوین منتقل می‌نمایند.

یکی از نزدیکان نگار حائری که خواست نامش فاش نشود به گزارشگر هرانا گفت: "هدف از انتقال نگار به اداره آگاهی تنها آزار و اذیت وی بوده است و وزارت اطلاعات از ابتدا میدانست پروانه مشاوره وی واقعی است. او در اداره آگاهی شاهپور مورد ضرب و شتم و برخورد فیزیکی از سوی مامورین قرار گرفته و به همین دلیل پس از انتقال به بند ۲۰۹ اوین به بیمارستان مدرس تهران اعزام شد. او ۱ روز را در بیمارستان مدرس بستری بود و تشخیص پزشکان التهاب شدید کلیه بر اثر ضربه بوده است."

وی همچنین ادامه داد: "نگار در طی ۲۴ روزی که در آگاهی شاهپور بازداشت بود در یک سلول ۶ متری به همراه ۱۴ زندانی با جرایم همچون سرقت و جیب بری هم‌سلول بوده است. همین موضوع سبب شد سر وی شپش بگذارد و پس از انتقال به بند ۲۰۹ موهای وی را از ته تراشیدند."

وی در مورد علت بازداشت این وکیل دادگستری به گزارشگر هرانا گفت: "نگار به خانواده زندانیان سیاسی و اعدام شدگان، هواداران سازمان مجاهدین و کسانی که حکومت در حقشان اجحاف می‌کرد مشاوره حقوقی رایگان می‌داد. مثلا در یک مورد مشاوره حقوقی به یکی از خانواده‌هایی داده بود که در سال ۱۳۶۱ املاکشان به جرم هواداری از سازمان مجاهدین مصادره شده و این موضوع خیلی مسئولین وزارت اطلاعات را عصبانی کرده بود."

پس از انتقال نگار حائری به بند ۲۰۹ اوین، پرونده وی به شعبه ۶ بازپرسی دادسرای "مقدس" اوین ارجاع می‌شود و در ‌‌نهایت در تاریخ ۱۳ آذر ماه با تودیع قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی و تعهدی مبنی بر عدم خروج از شهر تهران از زندان آزاد می‌گردد.

گفتنی است، وی در مدتی که در بند ۲۰۹ اوین در بازداشت بود یک بار اجازه یافت با پدر خود ماشاء الله حائری ملاقات نماید.

ماشاء الله حائری در اعتراضات پس از انتخابات ۱۳۸۸ و در تظاهرات ۶ دی ماه (عاشورا) به اتهام هواداری از سازمان مجاهدین بازداشت و به اعدام محکوم شد که حکم وی سپس در دادگاه تجدید نظر به ۱۵ سال زندان در تبعید کاهش یافت.

لازم به یادآوریست، نگار حائری پیش‌تر در ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ به همراه مادر خود آریا الماسیان به اتهام "هواداری از سازمان مجاهدین و خروج و ارسال فیلم محسن دگمه چی از زندان" بازداشت و در ‌‌نهایت با قرار وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد گشته بود. پروانه وکالت وی پس از آزادی به مدت ۱۰ سال به حالت تعلیق در آمد و کانون وکلای دادگستری با وجود دارا بودن مدرک فوق لیسانس به ایشان برگه ای دادند که تنها اجازه مشاوره حقوقی زیر نظر یک وکیل پایه یک دادگستری را میداد. همچنین مادر وی خانم آریا الماسیان (همسر ماشاء الله حائری) پس از آزادی، از محل کار خود در بیمارستان "دی" اخراج شدند.

نگار حائری همچنین در آزمون ورودی مقطع دکترا رشته حقوق هم شرکت نمود و با وجود قبولی، از سوی هسته گزینش سازمان سنجش، از ادامه تحصیل محروم شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر