۱۳۹۲ مرداد ۹, چهارشنبه

تهدید و ضرب و شتم ۴ شهروند کرد توسط نیروهای هنگ مرزی در سلماس

  نیروهای امنیتی هنگ مرزی شهرستان سلماس به چهار شهروند کرد تعرض نموده و آن‌ها را مورد ضرب و شتم قراردادند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، شمس الدین ایوری فرزند قادر، بهروز لاجورد فرزند کاظم، اسماعیل لاجورد فرزند کاظم و قادر جهانگیرزاده فرزند محمد علی، چهار شهروند کرد اهل روستای بروشخواران در پی مراجعه به هنگ مرزی و در خواست مجوز کتبی جهت درو کردن مزارع کشاورزی درنزدیکی نور مرزی ایران با کشور ترکیه توسط نیروهای امنیتی و حفاظت اطلاعات هنگ مرزی این شهرستان چندین ساعت مورد بازجویی، تهدید و ضرب و شتم قرار گرفتند.

بر پای همین گزارش٬ این اقدام نیروهای امنیتی وحفاظت اطلاعات هنگ مرزی این شهرستان به شکلی زننده و وحشیانه با هدف ایجاد ترس و وحشت در بین شهروندان و در جلوی درب اداره هنگ مرزی این شهرستان ٬ بدون ارائه حکم قانونی و قضایی صورت گرفته است وسبب ضرب و شتم ایشان توسط نیروهای امنیتی شده است.

همچنین درادامه‌ گزارش ارسالی آمده است، شهروز جهانگیرزاده فرزند قادر در سال ۸۲ براثرتیراندازی مأموران نیروهای به اصطلاح انتظامی ایران، در جاده روستای گوبه از توابع شهرستان سلماس هدف قرار گرفته و جان خود را از دست داده است و از‌‌‌ همان سال خانواده ایشان به دفعات مورد تعرض نیروهای امنیتی ایران قرار گرفتند.

درضمن اتهامات مطرح شده از سوی نیروهای امنیتی نسبت به این ۴ شهروند کرد از سوی مقامات امنیتی ایران همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) مطرح شده است.

حکم اعدام مردی که متهم به قتل با انگیزه حسادت است در دیوان تایید شد

مردی که متهم است به خاطر حسادت به دوستش، او را به قتل رسانده بود با تایید حکم اعدام‌اش در دیوان عالی کشور به زودی اعدام می‌شود.

به گزارش روزنامه خراسان، این مرد که علی نام دارد ۲۷ مهر ۸۹ به کلانتری ۱۴۷ گلبرگ رفت و گفت دوستش ابوالقاسم را کشته است.

جسد ابوالقاسم در گوشه‌ای از خانه افتاده بود و شواهد نشان می‌داد بر اثر ضرباتی که به سرش اصابت کرده جان باخته است.

در همین حال متهم به قتل درباره انگیزه‌اش از کشتن ابوالقاسم گفت: "از مدتی قبل با یکدیگر دوست شدیم. آن زمان هر دوی ما بیکار بودیم و به همین دلیل بیشتر اوقاتمان را با یکدیگر می‌گذراندیم. چند ماه گذشت تا اینکه ابوالقاسم شغل خوبی پیدا کرد و وضعیت مالی‌اش بهتر شد. یک روز او با من تماس گرفت و گفت می‌خواهد خانه‌اش را تعمیر کند و به کمک احتیاج دارد. من هم چون او دوستم بود به کمکش رفتم اما فهمیدم او می‌خواهد از من به عنوان یک کارگر استفاده کند. او خودش کاری انجام نمی‌داد و به من دستور می‌داد. وقتی این رفتار او را دیدم عصبانی شدم و در یک لحظه با چوبی که کنار دستم بود ضربه‌ای به سرش زدم. فکر نمی‌کردم این ضربه‌ها باعث مرگ دوستم شود اما وقتی دیدم دیگر نفس نمی‌کشد نزد پلیس رفتم و خودم را تسلیم کردم."

در پی اعترافات این مرد پرونده اتهامی او در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران مورد رسیدگی قرار گرفت.

او در جلسه دادگاه با ابراز ندامت از کاری که کرده است از اولیای دم و قضات دادگاه خواست او را ببخشند. او گفت وقتی دیدم دوستم وضعیت مالی‌اش روز به روز بهتر می‌شود و من هنوز بیکارم، به او حسودی‌ام شد و در یک آن چند ضربه به سرش زدم. من را ببخشید.

با وجود اظهارات این مرد قضات دادگاه او را مجرم تشخیص دادند و به اعدام محکوم کردند. این رای با اعتراض متهم به دیوان عالی کشور فرستاده شد و قضات شعبه هفتم دیوان نیز با تایید این رای پرونده را برای طی مراحل قانونی به دادگاه فرستادند.

بی‌خبری از وضعیت مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی

 از وضعیت مریم شفیع‌پور، فعال دانشجویی، علی‌رغم گذشت سه روز از زمان بازداشت، هیچ اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مریم شفیع‌پور دانشجوی ستاره‌دار دانشگاه بین المللی قزوین که روز شنبه، پنجم مرداد ماه توسط ماموران امنیتی بازداشت شده، تاکنون موفق به برقراری هیچ گونه تماسی با خانواده‌ی خود نشده است.

وی در پی احضار به دادسرای شماره‌ی ۲ شهید مقدس اوین و پس از بازجویی‌های اولیه بازداشت و به سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل گردید.

گفتنی ست، ماموران امنیتی شنبه شب و پس از بازداشت نیز به قصد ضبط برخی وسایل شخصی، به منزل پدری وی مراجعه کردند که این اقدام منجر به شوک عصبی مادر این فعال دانشجویی شده است.

لازم به یادآوری ست که خانم شفیع‌پور در سال ۸۹ از سوی دادگاه انقلاب قزوین به یک سال زندان تعلیقی محکوم شده بود.

بازگشت پرونده ۸ زندانی اهل سنت محکوم به مرگ از دیوان عالی کشور

 پرونده ۸ زندانی اهل سنت که محکوم به اعدام شده‌اند، پس از نقض از سوی دیوان عالی کشور، به شعبه ۲۷ دادگاه انقلاب عودت شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پرونده پوریا محمدی، امید پیوند، مختار رحیمی، بهمن رحیمی، محمدیاور رحیمی، شهرام احمدی، محمد غریبی و فرامرز شاه نظری که به اعدام محکوم شده‌اند، پس از نقض پرونده در دیوان عالی کشور به شعبه صادر کننده رای عودت شد.

این ۸ تن در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اتهام "اقدام علیه امنیت ملی و محاربه از طریق عضویت در گروهک سلفی" به اعدام محکوم شده بودند.

یکی از نزدیکان این ۸ نفر به گزارشگر هرانا گفت: "از این افراد هیچ نوع اسلحه‌ای کشف نشده و اعترافی نیز دال بر داشتن اسلحه از ایشان اخذ نشده است. قاضی به علم خود این ۸ نفر را محارب تشخیص داده است و در حالی اتهام عضویت در گروهک سلفی را به ایشان وارد کرده که هر ۸ نفر پیرو مذهب شافعی هستند."

وی همچنین ادامه داد: "این افراد تنها به گناه تبلیغ دین خود بازداشت و به مرگ محکوم شده اند."

این ۸ نفر هم اکنون در سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج نگهداری می‌شوند.

۱۳۹۲ مرداد ۷, دوشنبه

یک متهم به قاچاق مواد مخدر در میاندوآب اعدام شد

سحرگاه امروز یک متهم قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی میاندوآب از طریق حلق آویز اعدام شد.

بنا به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس دادگستری شهرستان میاندوآب مدعی شد: "این فرد چهار سال پیش موقع حمل حدود یک کیلوگرم هرویین به دام ماموران انتظامی افتاده بود."

دانشمند همچنین افزود: "دادگاه ویژه مبارزه با مواد مخدر میاندوآب حکم اعدام برای وی صادر کرده بود که پس از طی مراحل قانونی و قطعیت حکم از سوی دیوان عالی کشور وی امروز در محوطه زندان میاندوآب اعدام شد."

بررسی برخی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.
بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

۱۳۹۲ مرداد ۲, چهارشنبه

انتقال ۵ زندانی سیاسی زندان تبریز به زندان اوین / خبر تکمیلی

 محمود فضلی، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، بهبود قلی‌زاده و شهرام رادمهر که از ۲۲ تیر ماه در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زده بودند و به زندان اوین تبعید شدند، در شرایط جسمی نگران کننده‌ای بسر می‌برند.
یکی از نزدیکان این ۵ زندانی سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: "امروز سه شنبه اول مرداد ماه خانواده دو نفر از فعالین مذکور به همراه وکلای پرونده آقای جعفر افشارنیا و ائلدار قلی‌زاده جهت ملاقات با این فعالین مدنی به زندان اوین مراجعه کردند که درخواست تقدیمی وکلا در وهله اول مورد موافقت آقای (ترکی) سرپرست دادسرای شهید مقدسی (داسرای امنیت و دادسرای ناظر زندان) قرارنگرفت که نهایتا با بررسی موضوع و احتمالا تماس تلفنی حاصله از دادستانی تبریز با ملاقات کوتاه مدت در قسمت اجرای احکام زندان اوین موافقت گردید تا این فعالین مدنی در خصوص روند رسیدگی به اعتراضشان در اعمال مقررات ماده ۱۸ قانون تشکیل دادگاههای عمومی (اعاده دادرسی از طریق رئیس قوه قضائیه) و نیز شکستن اعتصاب خود با وکلای پرونده مشورت و تبادل نظر نمایند که با نظر مثبت رئیس دادسرا و قاضی ناظر زندان آقای نصیرپور این ملاقات در محل اجرای احکام بین این فعالین و وکلایشان به مدت نیم ساعت بعمل آمد و در این دیدار این فعالین مدنی با اعلام صریح خواسته‌های قانونیشان اعلام کردند در صورت موافقت با حقوق حقه خود اعتصاب غذایشان را خواهند شکست و با تداوم برخوردهای غیر قانونی همچنان براعتصاب غذای خود ادامه خواهند داد."
وی همچنین ادامه داد: "این فعالین مدنی برخی از خواسته‌های خود را تسریع ریاست دادگستری استان آذربایجان شرقی در رسیدگی به درخواست اعاده دادرسی از طریق اعمال ماده ۱۸، اعطای مرخصی درمانی و اعزام به مراکز تخصصی درمانی، اعطای مرخصی قانونی ایام حبس و لغو حکم غیر قانونی تبعید به زندان رجایی شهر و... اعلام نموده‌اند."
وی در ادامه تصریح کرد: "دادستان تبریز به دلیل اعمال فشار بر آن‌ها برای شکستن اعتصاب غذای ایشان و با اعلام تخلف در شورای انضباطی زندان مرکزی تبریز حکم به انتقال (تبعید) به زندان رجایی شهر کرج صادر نموده است و وفق مقررات قانونی آیین نامه سازمان زندان‌ها این حکم قابل اعتراض بوده که متاسفانه از ابلاغ حکم شورای انضباطی زندان و اخذ اعتراض این فعالین مدنی خودداری شده و به صورت غافگیرانه با تسویه از زندان تبریز به تهران منتقل شده‌اند."
وی همچنین در خصوص وضعیت جسمی این زندانیان سیاسی گفت: "با گذشت ۱۱ روز از شروع اعتصاب غذا وضع جسمانی این فعالین وخیم بوده و نامبردگان که سابقه عمل جراحی قلب، عمل پروستات، زخم معده و بیماری گوارشی داشته‌اند به دلیل تداوم اعتصاب غذا و عدم رسیدگی پزشکی کافی با کاهش فشار خون، درد شدید معده، سردرد شدید و ضعف جسمانی شدید مواجه می‌باشند و سلامتیشان تهدید می‌شود.

محکومیت یک فعال مدنی آذربایجانی به ۶ ماه زندان

 استاد حسن دمیرچی (محمدحسن هرگلی) در دادگاه انقلاب تبریز به ۶ ماه زندان محکوم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز، طی دادنامه‌ای، استاد حسن دمیرچی (محمد حسن هرگلی) را به شش ماه حبس تعزیری محکوم کرد.
نقی محمودی فعال حقوق بشر دررابطه با این حکم به گزارشگر هرانا گفت: "این دادگاه به ریاست (حمید باقرپور) مستنداتی همچون شرکت در جلسات قومی در داخل و خارج از کشور، جمع آوری کمکهای مردمی بدون اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح، برگزاری کلاس آموزش موسیقی بدون داشتن مجوز و تدریس به صورت مخفیانه، ارتباط با عناصر قومی تجزیه طلب داخل و خارج از کشور، دیدار دسته جمعی با زندانیان آزاد شدهٔ قومی با هدف تمجید از فعایت آن‌ها در راستای افکار تجزیه طلبی رامبنای صدور حکم خود عنوان کرده است."
وی همچنین ادامه داد: "در حالی که هیچ یک از موارد مذکور در متن دادنامه، متضمن تشکیل عنصر مادی جرم تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، مصرح در مادهٔ پانصد قانون مجازات اسلامی نیست."
گفتنی است، حسن دمیرچی، بار‌ها به اتهامات مشابه دستگیر و محاکمه شده است.
وی همچنین در سال ۸۵ در جریان اعتراض مردم آذربایجان به کاریکاتور موهن منتشره در روزنامه‌ی "ایران" دستگیر و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

انتقال ۵ زندانی سیاسی زندان تبریز به اوین

 محمود فضلی، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، بهبود قلی‌زاده و شهرام رادمهر که از ۲۲ تیر ماه در زندان مرکزی تبریز دست به اعتصاب غذا زده بودند به زندان اوین منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانیان که از ۲۲ تیر ماه در اعتصاب غذا بسر می‌برند، بنا به دستور دادستان کل کشور در هشتمین روز از اعتصاب به زندان اوین تبعید شدند.
یکی از نزدیکان این زندانیان سیاسی به گزارشگر هرانا گفت: "این فعالین سیاسی یه زندان اوین منتقل شده‌اند و امروز با وکلای خود جعفر افشار نیا و ائلدار قلی‌زاده ملاقات کرده‌اند. و در حال حاضر هم در اعتصاب غذا هستند."
وی همچنین تصریح کرد: "بنا به گزارشات ارسالی از وکلا به خانواده‌های این زندانیان سیاسی وضعیت جسمی آنان مناسب توصیف شده است و در حال حاضر هم در اعتصاب غذا هستند."
محمود فضلی، آیت مهرعلی بیگلو، لطیف حسنی، بهبود قلی‌زاده و شهرام رادمهر در اعتراض به حکم ۹ سال حبس از سوی شعبه سوم دادگاه انقلاب تبریز و تأیید آن در دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به اتهام تشکیل گروه غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام دست به اعتصاب غذای نامحدود زدند.

مطالب مرتبط

ابلاغ مجدد حکم اعدام احمد نصیری در زندان رجایی شهر کرج

 

 حکم اعدام احمد نصیری، زندانی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج، مجددا به وی ابلاغ شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته دوشنبه ۳۱ تیر ماه حکم اعدام احمد نصیری در زندان رجایی شهر کرج به وی ابلاغ شد.
این زندانی سیاسی سالن ۱۰ زندان رجایی شهر به حکم اعتراض کرده و قانونن باید پرونده وی جهت بررسی مجدد به دیوان عالی کشور ارسال گردد.
این حکم حدود ۶ ماه پیش نیز به وی ابلاغ شده بود و این زندانی اهل سنت به حکم وارده اعتراض کرده بود.
اتهاماتی که وی بخاطر آن به مرگ محکوم شده است، "اقدام علیه امنیت ملی، محاربه و عضویت در گروهک سلفی" عنوان شده است.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "این اتهامات در حالی به احمد نصیری ابلاغ شده که وی شافعی مذهب بوده و هنگام بازداشت نیز هیچ‌گونه سلاحی از وی کشف نشده است و هیچ گونه اعتراف صریحی مبنی بر عضویت وی در گروه‌های سلفی وجود ندارد."

ممانعت از اعزام سیداحمد هاشمی از زندان اوین به بیمارستان

از اعزام سیداحمد هاشمی مدیرکل بازرسی دربند وزارت کشور دولت سیدمحمد خاتمی به بیمارستان جلوگیری می‌شود زیرا وی شرط اعلام برائت از رهبران جنبش سبز را نمی‌پذیرد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، سیداحمد هاشمی، زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین، پس از گذشت ۳ ماه همچنان در انتظار مجوز اعزام به دندانپزشکی برای درمان شکستگی دندان‌هایش است.
در آستانۀ نوروز، بازجوی هاشمی به وی مراجعه و پیشنهاد اعزام به مرخصی به شرط اعلام عدم حمایت از رهبران جنبش سبز کرده است که او با قاطعیت این پیشنهاد را رد کرده و گفته که حبس را ترجیح می‌دهد.
این زندانی سیاسی از سال‌ها قبل مبتلا به مشکلات کلیوی، ناراحتی قلبی و گرفتگی عروق کرونر و نیز آرتروز زانو بوده و سابقهٔ دو بار سکتۀ قلبی خانواده و همبندیان وی را نگران کرده است.
سیداحمد هاشمی، حدود ۲۵ سال در ارگان‌های مختلف بعد از انقلاب مسئولیت داشته است، از مدیران کل دورۀ اصلاحات بعنوان مشاور وزیر و مدیرکل بازرسی وزارت کشور خدمت کرده است.
این زندانی سیاسی ۵۸ ساله در بهمن ۸۹ و همزمان با حصر رهبران جنبش سبز بازداشت و مدتی را در سلول‌های انفرادی زندان اوین سپری کرد.
وی توسط قاضی صلواتی محکوم به ۵ سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از فعالیت در احزاب و گروه‌ها شده است و بدون توجه به دفاعیاتش پس از تأیید در مرحلۀ تجدید نظر، بیش از یک سال است که به مرخصی نرفته و علیرغم بیماری‌هایش در بند ۳۵۰ زندان اوین محبوس است.
اکنون زندانیان سیاسی دیگری در زندان‌های اوین، رجائی شهر و نیز سایر زندان‌ها به سر می‌برند که رنج بیماری را تحمل می‌کنند و علیرغم وعده‌ها و اظهارات مسئولان قضایی و نیز در فضای ایجاد شده ناشی از انتخاب رئیس جمهور جدید، هنوز هیچ اقدامی در جهت آزادی آنان انجام نشده است و حتی اخبار سخت گیری‌ها از جمله حملۀ غیر عادی تحت عنوان بازرسی بند ۳۵۰ در روز پنجشنبه گزارش شده است.

صدور ۴۳ سال زندان برای چهار شهروند اهل سنت

 دادگاه انقلاب تهران برای فیروز حمیدی، عبدالجبار حسنی، جمال قادری و برهان اصغریان در مجموع ۴۳ سال زندان صادر کرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی جلسه دادگاهی که روز گذشته دوشنبه ۳۱ تیر ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی "مقیسه" برگزار شد، حکم چهارتن از شهروندان اهل سنت صادر گردید.
طی احکام صادره فیروز حمیدی به ۲۰ سال زندان، عبدالجبار حسنی به ۱۰ سال زندان، جمال قادری به ۸ سال زندان و برهان اصغریان به ۵ سال زندان محکوم شدند.
یکی از نزدیکان این چهار زندانی به گزارشگر هرانا گفت: "اتهام همگی (اقدام علیه امنیت ملی و محاربه از طریق عضویت در گروهک تروریستی سلفی) عنوان شده است. در حالی که همگی این افراد شافعی مذهب بوده و هیچ نوع عضویتی در گروه‌های سلفی نداشته‌اند. از هیچ کدام این افراد هیچ سلاحی نیز کشف نشده است و معلوم نیست اتهام محاربه به چه دلیل به ایشان نسبت داده شده است."
وی همچنین تصریح کرد: "پرونده به دادگاه تجدید نظر فرستاده شد. حتی با وجودی که برهان اصغریان تسلیم به رای دادگاه را در جلسه اعلام نمود، پرونده وی را نیز به دادگاه تجدید نظر فرستادند. از آنرو که طبق قوانین کیفری ایران، اگر کسی تسلیم به رای را هنگام ابلاغ حکم اعلام کند، مشمول تخفیف مجازات تا یک سوم حبس می‌گردد و اگر چنین می‌شد برهان اصغریان به پایان محکومیت خود می‌رسید، قاضی تسلیم به رای وی را قبول نکرد و پرونده را به دادگاه تجدید نظر ارسال کرد."
وی در ادامه گفت: "قاضی مقیسه و رئیس دفتر وی فردی بنام مجتبی، به فیروز حمیدی گفته‌اند: (شما کافر و مرتد هستید و این لطفی بوده که اعدام نشدید.)"
همچنین در همین روز جلسه دادگاه برزان نصرالله‌زاده که در هنگام دستگیری زیر ۱۸ سال سن داشته برگزار شد.
برزان نصرالله‌زاده متولد ۱۰ آبان ماه ۱۳۷۱ بوده و در تاریخ ۸ خرداد ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد. وی که هنگام بازداشت مورد اصابت ۵ گلوله قرار گرفت، بیش از ۱۹ ماه را در سلول انفرادی اداره اطلاعات سپری کرده است.
دیگر زندانی اهل سنت که روز گذشته جلسه دادگاهی وی برگزار شد، حکمت احمد شریفی نام داشت. وی پس از سه سال و نیم زندان به دادگاه اعزام شد. حکمت احمد شریفی دوسال از ابتدای حبس خود را در سلول انفرادی اداره اطلاعات گذرانده است

بیش از یک ماه بی‌خبری از یک روزنامه نگار بازداشت شده

 با وجود گذشت بیش از یک ماه از بازداشت احمد عسگری، هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد عسگری روزنامه نگار، فعال دانشجویی و از دانشجویان رشته روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز، شب پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ماه در پارک فدک تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
مامورین امنیتی پس از بازداشت این فعال دانشجویی را به منزلش برده و ضمن تفتیش منزل، لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود می‌برند.
اکنون با وجود گذشت ۳۲ روز از بازداشت، احمد عسگری اجازه تماس تلفنی و یا ملاقات با بستگانش را نیافته و هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی در دست نیست.
یکی از نزدیکان این روزنامه نگار پیش‌تر به گزارشگر هرانا گفته بود: "وی را به همراه وسایلش به زندان اوین منتقل کرده‌اند."
گفتنی است، احمد عسگری که در روزنامه‌های کارون و مردم سالاری فعالیت کرده، سابقه بازداشت در سال ۱۳۸۸ را نیز داشته است.

بازداشت یک شهروند کرد در بوکان

 یوسف صالح‌زاده شهروند کرد ساکن بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردید.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه ۲۲ تیر ماه مامورین امنیتی یک شهروند بوکانی به نام "یوسف صالح‌زاده" را در منزل شخصی خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.
مامورین ضمن تفتیش منزل این شهروند کرد، کامپیو‌تر شخصی، کتب و مدارک شخصی وی را همراه خود بردەاند.
تا لحظهٔ انتشار این خبر، هیچ اطلاعی از علل بازداشت و مکان نگه‌داری این شهروند کرد بوکانی در دست نیست و بە دنبال پیگیری خانوادە نامبردە مقامات قضائی و امنیتی شهر بوکان بی‌خبری خود را از وضعیت ایشان اعلام کردە و حاضر بە هیچ گونە توضیحی در این زمینە نشدە‌اند.

۱۳۹۲ تیر ۳۱, دوشنبه

وضعیت نامساعد رضا شهابی و بی‌توجهی مسئولین

 رضا شهابی زکریا که از ناراحتی کمر و گردن و همچنین فشار خون رنج می‌برد با کارشکنی مسئولین برای اعزام به بیمارستان یا مرخصی درمانی روبروست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی عضو هیأت مدیرهٔ سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه که در بند ۳۵۰ زندان اوین بسر می‌برد، از درد کمر و گردن و همچنین فشار خون رنج ‌میبرد.
این در حالی است که، در بهداری زندان اوین تنها به تجویز داروهای مسکن به رضا شهابی اکتفا کرده‌اند و وی از ویزیت توسط پزشک متخصص نیز محروم بوده است.
خانواده این فعال کارگری بار‌ها تقاضای اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان و یا مرخصی درمانی را با مسئولین مطرح کرده‌اند که با مخالفت ایشان روبرو شده است. مسئولین در پاسخ تقاضای مرخصی در مانی رضا شهابی گفته‌اند: "چون وی تازه از مرخصی بازگشته است باید مدتی بگذرد تا دوباره به وی مرخصی داده شود."
یادآور می‌شود که این فعال کارگری و عضو هیأت مدیرهٔ سندیکای کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه بنا بر رای دادگاه تجدید نظر تهران، به تحمل چهار سال حبس تعزیری، پنج سال محرومیت از فعالیت سندیکایی و هفتاد میلیون ریال جریمهٔ نقدی محکوم است.

مریم نقاش و ژینوس رحیمیان جهت اجرای محکومیت خود به زندان رفتند

 مریم نقاش و ژینوس ریحیمیان از فعالین زن اقلیت‌های مذهبی در پی احضار دادستان جهت اجرای محکومیت خود به زندان اوین مراجعه کرده و بازداشت شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی هفته جاری دوتن از فعالین زن اقلیت‌های مذهبی طی احضار دادستانی و مراجعه به زندان اوین، بازداشت و به بند زنان این زندان منتقل شدند.
مریم نقاش که به اتهام "تبلیغ مسیحیت" به ۵ سال زندان محکوم شده است، روز دوشنبه ۲۴ تیر ماه وارد بند زنان زندان اوین شد.
ژینوس رحیمیان شهروند بهایی دیگر زندانی تازه وارد به بند زنان، پیش‌تر از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این حکم در دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری کاهش یافت.

بازداشت مدیر یک سایت بدلیل انتشار آهنگ و فیلم

 رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کرمان از شناسایی و دستگیری دایرکننده وب سایتی در این استان خبرداد که اقدام به انتشار آهنگ و فیلم کرده بود.
بنا به گزارش ایسنا، سرهنگ کامبیز اسماعیلی در تشریح جزئیات این خبر مدعی شد: "در راستای مقابله با جرائم علیه اخلاق و عفت عمومی، ماموران، هنگام پایش فضای مجازی، وب‌سایتی را شناسایی کردند که در آن فردی اقدام به انتشار آهنگ و فیلم‌های مبتذل کرده بود."
وی با بیان اینکه کارآگاهان پلیس فتا با انجام تحقیقات دایرکننده این وب سایت را شناسایی کردند، گفت: "سرانجام متهم پس از هماهنگی با مقام‌قضایی در شهرستان زرند دستگیر شد."
اسماعیلی در ادامه مدعی شد: "متهم دستگیرشده پس از انتقال به مقر انتظامی ابتدا منکر هر گونه عمل خلاف قانون شد اما پس از مواجهه با مستندات و شواهد پلیس، به جرم خود مبنی بر دایرکردن وب‌سایتی با محتویات مبتذل اعتراف کرد."
به گفته رییس پلیس فتای کرمان مجرم دستگیرشده به دلیل علاقه به فضای مجازی اقدام به طراحی یک وب‌سایت سرگرمی کرده بود اما پس از مدتی آهنگ‌های غیرمجاز و فیلم‌هایی را نیز در وب سایت خود انتشار داده بود.
رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان کرمان اضافه‌کرد: متهم پس از تشکیل پرونده برای ادامه روند رسیدگی به جرم روانه دادسرا شد.

متهم به قتل در نزاع خیابانی محکوم به اعدام شد

 جوانی که متهم است به هواداری از پسرعمویش در یک درگیری خیابانی مرتکب قتل شده بود با حکم دادگاه به قصاص (اعدام) محکوم شد.
بنا به گزارش روزنامه خراسان، این جوان ۳۱ ساله که رحمان نام دارد متهم است ۱۵ مهر سال ۸۴ در جریان یک نزاع خیابانی در منطقه قلعه حسن خان (شهرک قدس) جوان دیگری به نام مجتبی را با یک ضربه چاقو به قتل رسانده است.
متهم به قتل در جلسه محاکمه که روز شنبه در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد با وجود اعترافات قبلی‌اش منکر ارتکاب قتل شد.
با این وجود، قضات دادگاه صبح روز گذشته پس از شور با یکدیگر وی را مجرم تشخیص دادند و به اعدام با طناب دار محکوم کردند.
بررسی برخی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.
بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

چهار درویش گنابادی به هشت سال زندان و تبعید محکوم شدند

 دادگاه انقلاب شیراز چهار درویش گنابادی را به هشت سال زندان و ۱۲ سال تبعید محکوم کرد.
بنا به گزارش تارنمای مجذوبان نور، اتهامات این چهار درویش گنابادی عضویت در گروهک مخالف نظام (گروه مجذوبان نور) با هدف بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی اعلام شده است و بر اساس این اتهامات، صالح الدین مرادی سروستانی به سه سال حبس تعزیری و تبعید به استان هرمزگان، فرزانه نوری به دو سال حبس تعزیری و سه سال تبعید به استان خوزستان محکوم شدند.

همچنین، بهزاد نوری به دو سال حبس و سه سال تبعید به استان بوشهر و فرزاد درویش به یک سال حبس و سه سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان محکوم شدند.
وکلای این دراویش گنابادی با اعتراض به احکام صادر شده، گفته‌اند که این احکام صادر شده هیچ وجه قانونی و قضایی نداشته و اعتراض خود را به این احکام با ارائهٔ لایحهٔ دفاعیه به شعبهٔ تجدید نظر اعلام خواهند کرد.
لازم به یادآوریست که صالح الدین مرادی سروستانی در دادگاه عمومی کوار نیز با عناوین اتهامی تشویش اذهان و اخلال در نظم عمومی به یکسال حبس تعزیری و یکسال تبعید محکوم شده است. آقای مرادی بیش از این ۲۰ ماه را در زندان عادل آباد شیراز در حبس بسر برده و با توجه به اینکه مدت حبس ایشان بیش از حکم صادر شده بوده است، ایشان روز یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۲ با دستور دادگاه انقلاب شیراز و موافقت دادگاه عمومی شهرستان کوار با وجه التزام بصورت موقت آزاد شد.
وی پیش از این مدت، ۹۰ روز را به همراه آقای کسری نوری، از دیگر دارویش گنابادی در اعتراض به انتقال وکلای دراویش به سلول‌های انفرادی و بند امنیتی ۲۰۹ دست به اعتصاب غذا زدند، به طوری که مدتی را نیز در اعتصاب خشک بسر بردند که در ‌‌نهایت با رسیدن به خواسته خود آن را پایان دادند.
همچنین، کسری نوری یکی دیگر از فعالان حقوق دراویش گنابادی محبوس در زندان عادل آباد شیراز به ۴ سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده و پرونده وی در حال حاضر با اعتراض وکیل پروندهٔ این زندانی عقیدتی در مرحله تجدیدنظر خواهی قرار دارد.
پیش‌تر نیز هفت تن از مدیران سایت مجذوبان نور (پایگاه خبری دراویش گنابادی)، وکلای دراویش و فعالان حقوق دراویش که توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ابلاغ به بیش از ۵۶ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

اعتصاب ۱۶۰ تن از زندانیان سیاسی اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج

 ۱۶۰ تن از زندانیان سیاسی اهل سنت در زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به توهین شرکت "ایرانسل" به باورهای مذهبیشان دست به اعتصاب غذای دو روزه زدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی توهین شرکت مخابراتی "ایرانسل" به یکی از خلفای اهل سنت در یک مسابقه پیامکی، سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی شهر کرج دست به اعتصاب غذا زدند.
در مسابقه "اسوه عدالت"، که توسط این اپراتور تلفنهای همراه بصورت پیامکی برگزار شده بود؛ یکی از سوال‌ها هم این بود: فریب خورده شیطان که از قاضیان دوران امام علی بود. مشترکان می‌توانستند یکی از این دو گزینه را به عنوان پاسخ انتخاب کنند: الف) شریح قاضی، ب) عمربن الخطاب.
یکی از زندانیان اهل سنت این سالن طی تماسی با گزارشگر هرانا گفت: "ما ۱۶۰ زندانی سیاسی اهل سنت زندان رجایی شهر کرج که کل سالن ۱۰ را شامل می‌شود، از روز شنبه ۲۹ تیر ماه به مدت دو روز اعتصاب غذا خواهیم کرد."
وی همچنین تصریح کرد: "اقدام توهین آمیز شرکت ایرانسل متعلق به سپاه پاسداران یک اقدام برنامه ریزی شده بوده است و ما جملگی از علمای اهل سنت می‌خواهیم که به یک عذرخواهی ساده بسنده نکنند و تا برکناری مسببین و طراحان توهین به مقدسات مسلمانان، دست از اعتراض برندارند."
گفتنی است، پیش‌تر نیز کمپینی اعتراضی برای تحریم شرکت "ایرانسل" تا زمان عذر خواهی رسمی این شرکت در فضای مجازی شکل گرفته بود که عذر خواهی رسمی شرکت مزبور را در پی داشت.
همچنین امروز خبرگزاری‌ها گزارش دادند، دادستان عمومی و انقلاب زاهدان علیه مدیرعامل شرکت ایرانسل به اتهام تشویش اذهان عمومی و اهانت به مقدسات اعلام جرم کرده است.
متن نامه زندانیان اعتصاب کننده که در اختیار خبرگزاری هرانا قرار گرفته را در زیر می‌خوانید:
بسم الله رحمان الرحیم
دفاعیه زندانیان سیاسی اهل سنت رجایی شهر از مقدسات اسلام
بار دیگرحکومت ایران در راستای برنامه ریزی‌های بلند مدت خود در اهانت به مقدسات اهل سنت، از طریق شرکت "ایرانسل" که تحت مالکیت سپاه پاسداران ایران می‌باشد با طرح سوال مسابقه‌‌ای تحت عنوان اسوه عدالت خلیفه دوم مسلمانان جهان، امام عمر ابن خطاب یار وفادار پیامبر (ص) و داماد امام علی (ع) وفاطمه زهرا (س) را فریب خوردهٔ شیطان نامیده.
در حالی که پیامبر (ص) دروصف ایشان فرموده‌اند: "همانا شیاطین جن و انس را در حال فرار از عمر می‌بینم"
بنابراین ما زندانیان سیاسی اهل سنت رجایی شهر، اقدام اهانت آمیزشرکت ایرانسل را محکوم کرده و از علما و مردم اهل سنت خواستاریم تا نسبت به این اقدام اهانت آمیز و ظلم ناروا به اهل سنت، موضع‌گیری‌های لازم را کرده و آن را شدیدا محکوم نمایند.
زندانیان سیاسی اهل سنت رجایی شهر
شنبه ۱۳۹۲/۴/۲۹
۱۱ رمضان المبارک ۱۴۳۴

یک متهم به قاچاق مواد مخدر در خرم آباد اعدام شد

 یک زندانی که گفته می‌شود متهم به قاچاق مواد مخدر بوده است، در زندان "پارسیلون" خرم آباد به دار آویخته شد.
بنا به گزارش واحد مرکزی خبر، فرمانده انتظامی لرستان خبر از اعدام یک متهم به قاچاق مواد مخدر طی روز گذشته در زندان پارسیلون خرم آباد داد.
وی مدعی شد، این حکم با حضور قاضی پرونده به اجرا در آمده است.
به ادعای سردار علیزاده این زندانی به اتهام حمل و نگهداری یک تن و ۱۲۲کیلوگرم تریاک در یکم اسفند ماه سال ۹۱ دستگیر شد و با صدور حکم اعدام وی در شعبه یک دادگستری بروجرد و تایید آن در دیوان عالی کشور، اجراشد.
به گفته فرمانده انتظامی استان لرستان خرید و فروش سلاح اتهام دیگر فرد اعدام شده بود.
بررسی برخی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.
بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

بازگشت ۶ زندانی از انفرادی به بند ۳۵۰ زندان اوین

۶ زندانی انتقالی به انفرادی پس از تنش‌های چند روزهٔ اخیر بند ۳۵۰ زندان اوین، به بند عمومی بازگشتند.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، سیامک قادری، امیرخسرو دلیرثانی، هوتن دولتی، نادر بابایی، محمد ابراهیمی و سعید متین‌پور از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ اوین که روز چهارشنبه ۲۶ تیرماه ۹۲ به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ منتقل شده بودند، شب گذشته به بند ۳۵۰ بازگشتند.
اعزام به انفرادی این ۶ زندانی سیاسی از سوی مسئولان زندان اوین پس از آن صورت گرفت، که یک روز قبل از آن بند ۳۵۰ شاهد اعتراض گسترده به تبعید غیر منتظره علی ناظری به زندان زابل بود.
وضع نا‌مناسب جسمی و انتقال این زندانی سیاسی بر روی برانکارد هنگام تبعید خشم زندانیان بند ۳۵۰ را در پی داشت.
همچنین طی روزهای گذشته، بند ۳۵۰ زندان اوین شاهد یورش ماموران زندان بوده است.

۱۳۹۲ تیر ۲۹, شنبه

تایید حکم اعدام چهار تن از شهروندان عرب در شادگان

 حکم چهارتن از شهروندان عرب از شهرستان شادگان که پیش‌تر از سوی دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده بودند در دیوان عالی کشور تایید شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چهار تن از شهروندان عرب از شهرستان شادگان طی حکم صادره در مورخه ۱۴ شهریور ماه ۱۳۹۱ از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به اعدام محکوم شده‌اند.
مقامات قضائی روز شنبه ۲۲ تیر ماه سال جاری تأیید احکام اعدام از سوی دیوان عالی کشور را به محکومین و خانواده‌ها ابلاغ کرده‌اند.
بر اساس این گزارش؛ عبدالرضا امیر خنافره، غازی عباسی، عبدالامیر مجدمی و شهاب عباسی به اتهام محاربه با خدا و فساد فی الارض به اعدام محکوم شده‌اند.
مشخصات این افراد به شرح زیر است:
١- غازی عباسی، فرزند احمد، متولد ١٣۶١، مجرد، فاقد سابقه کیفری، محکوم به اعدام
٢- عبدالرضا امیر خنافره، فرزند یونس، متولد ١٣۶۶، مجرد، فاقد سابقه کیفری، محکوم به اعدام
٣- جاسم مقدم پناه، فرزند سعید، متولد ١٣۶۴، مجرد، فاقد سابقه کیفری، محکوم به اعدام
۴- عبد الأمیر مجدمی، فرزند هوشنگ، متولد ١٣۵٩، متأهل، فاقد سابقه کیفری، محکوم به اعدام
در احکام جداگانه‌ای نیز سه تن دیگر از متهمین پرونده به سه سال زندان در تبعید به شهر اردبیل محکوم شده‌اند.
۱-     هادی البوخنفر‌نژاد، فرزند عبدالخضر، متولد١٣۶٠، متأهل، فاقد سابقه کیفری
۲-    سامی جدماوى‌نژاد، فرزند عزیز، متولد١٣۶٠، مجرد، فاقد سابقه کیفری
۳-    شهاب عباسی، فرزند احمد، متولد ١٣۶۵، مجرد، فاقد سابقه کیفری
یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این رابطه به گزارشگر هرانا گفت: "این احکام در حالی صادر می‌شود که برای اعتراف گیری اجباری از متهمان، حتی خانواده‌هایشان هم برای مدت طولانی تحت شکنجه قرار گرفته بودند. یونس امیر خنافره پدر عبدالرضا امیر خنافره از محکومین پرونده، شش ماه در بازداشتگاههای وزارت اطلاعات و در مقابل دیدگان فرزندش مورد شکنجه واقع شده بود. وی چهل روز پیش به دلیل فشارهای وارده ناشی از بازداشت فرزندش و شکنجه‌های روحی، درگذشت. وی از معلمان بازنشسته شهر شادگان بوده است."
درهمین رابطه آقای عبدالسلام ساکی، یکی از وکلای متهمین طی اظهار نظری می‌گوید: "تمام اتهامات منصوب شده باطل و مستنداتی حقوقی در زمینه اتهامات وجود ندارد."
وی تاکید کرد: "اتهامات و رای صادره بر اساس اعترافات اجباری بوده است و جنبه قانونی ندارد."
وی همچنین تصریح کرد: "در صورتیکه دادگاه هیچ اهمیتی به دفاعیات وکیل نگذاشته؛ حکم صادره بر مبنای گزارشات اداره اطلاعات صادر شده است."
گفتنی است، این چهار تن در طی نامه‌ای از درون زندان کارون خواستار مداخله سازمانهاى بین المللى حقوق بشر براى لغو احکام اعدامشان شده‌اند.
در قسمتی از نامه این محکومین به مرگ نوشته شده است:
بعد از گذشت ۳ سال بلاتکلیفی در بازداشتگاههای اطلاعات؛ دادگاه ما در سال ۲۰۱۲ تشکیل شد که در مجموع بیشتر از دو ساعت و نیم طول نکشید و ما بدون اینکه بتوانیم از خود دفاع کنیم به اتهام اعمال مسلحانه و محاربه با خدا و فساد فی الارض به اعدام محکوم شدیم. با وجود اینکه ۶ نفر از وکلاى ما نیز در جلسه دادگاه حضور داشتند ولى هیچکدام از آن‌ها اجازه دفاع از موکلینش در جلسه را نیافتند.
گفتنی است یکی از دستاویزهای دادگاه برای این محکومیت، کشف اسلحه شکاری از محکومان به هنگام دستگیری بوده است. زندانیان یاد شده طی توضیحی در این خصوص نوشته‌اند: "کار‌شناس اسلحه در شهادتنامه خود در دادگاه گفت که از سلاحهاى شکارى کشف شده هیچ گلوله اى شلیک نشده است ولى بازجویان اطلاعات به دادگاه فشار آوردند تا کار‌شناس را عوض کرده و کسى دیگر را جایگزین آن کنند تا شهادت بدهد که از این اسلحه‌ها، تیراندازى شده است تا ما را به قیام مسلحانه متهم کنند."
این زندانیان محکوم به اعدام در این نامه ضمن شرح بیگناهی خود و روند غیر قانونی محاکمه بر اساس اعترافات اجباری؛ شوراى حقوق بشر سازمان ملل، گزارشگر ویژه سازمان ملل براى حقوق بشر در ایران آقاى احمد شهید، سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده‌بان حقوق بشر و کلیه فعالان وسازمان هاى مدافع حقوق بشر را خطاب قرار داده و خواستار پیگیری احکام صادره و تلاش برای توقف آن شده‌اند. درخواستی که پیش‌تر توسط خانواده این محکومان نیز اعلام شده بود.

برگزاری دادگاه یک نوکیش مسیحی در دادگاه انقلاب رباط کریم

 دادگاه "ابراهیم فیروزی" یکی دیگر از نوکیشان مسیحی در دادسرای دادگاه انقلاب شهرستان رباط کریم برگزارشد. در این جلسه اتهامات این نو کیش مسیحی به وی ابلاغ گردید.
بنا به گزارش تارنمای محبت نیوز، در تاریخ ۱۵ تیرماه سال جاری، دادگاه "ابراهیم فیروزی" از نوکیشان مسیحی که توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود در شعبه دوم بازپرسی دادگاه انقلاب شهرستان رباط کریم از توابع استان تهران به ریاست قاضی بابایی برگزار شد.
بر اساس این گزارش جلسه دادگاه برای رسیدگی به اتهامات این نوکیش مسیحی با حضور افرادی از وزارت اطلاعات تشکیل گردید.
در این دادگاه اتهاماتی مبنی بر اقدام به راه اندازی سایت مسیحی، ارتباط با عناصر مورد دار در خارج از کشور، برگزاری کلیسای اینترنتی و ترویج مسیحیت صهونیستی و... به وی زده شد.
ابراهیم فیروزی با رد این اتهامات، خود را به دور از مسائلی همچون ترویج مسیحیت صهونیستی دانست و آن را ساخته و پرداخته عناصر امنیتی و بازجویان ذکر کرد بگونه‌ای که قاضی متن کیفر خواست را دچار نقص دانست و صدور حکم را به آینده موکول کرد.
این نوکیش مسیحی همچنین در حال حاضر تمام مدارک شناسایی خود از قبیل گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی و کارت پایان خدمت خود را در توقیف می‌بیند و عملن زندگی اجتماعی وی به دلیل در اختیار نداشتن مدارک شناسایی دچار خدشه و مشکل گردیده است.
لازم به یادآوریست، ابراهیم فیروزی ۲۸ ساله در روز پنجشنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۳۹۱ در محل کارش توسط چهار تن از ماموران لباس شخصی‌ بازداشت شد، ماموران ضمن بازداشت نامبرده برخی از لوازم شخصی، کامپیو‌تر و کتاب‌هایی با موضوعات الهیات مسیحی وی را ضبط و توقیف کردند.
فیروزی روز دوشنبه مورخ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ پس از گذراندن ۵۳ روز بازداشت در زندان اوین با سپردن سند ملکی به ارزش ۳۰ میلیون تومان بطور موقت آزاد شد.
این نوکیش مسیحی پس از بازداشت به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و به مدت ۱۰ روز تحت بازجویی زیر نظر بازجویان بازداشتگاه زندان اوین قرار داشت.
"ابراهیم فیروزی" پس از پایان دوره ۱۰ روزه بازجویی خود به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل و با دیگر زندانیان مسیحی همچون، سعید عابدینی، فرشید فتحی، مصطفی بردبار،... و برخی دیگر از زندانیان عقیدتی هم بند بود.
ابراهیم فیروزی ساکن شهرستان رباط کریم در (چهل کیلومتری جنوب غربی تهران) و در‌‌ همان منطقه‌ای زندگی می‌کند که چندی پیش "ستاربهشتی"، کارگر وبلاگنویس توسط پلیس فتا دستگیر شد و بر اثر شکنجه در زندانهای جمهوری اسلامی جان خود را از دست داد.
گفتنی است در هفته‌های گذشته نیز دادگاه محمد هادی (مصطفی) بردبار از نوکیشان مسیحی ساکن رشت که در ایام کریسمس سال گذشته (پنجشنبه مورخ ۷ دی ماه ۱۳۹۱) دستگیر شده بود صبح روز یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد.

پیمان صمدی، وبلاگ نویس منتقد در بند ۳۵۰ زندان اوین

 پیمان صمدی، زندانی سیاسی است که از چهار ماه پیش جهت تحمل محکومیت خود در بند ۳۵۰ زندان اوین بسر می‌برد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، پیمان صمدی دانشجوی متالوژی دانشگاه علمی کاربردی که به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق وبلاگ نویسی مهرماه ۸۸ برای اولین بار توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از مدتی بازداشت موقت در بند ۲۰۹ با قید وثیقه آزاد شد.
این زندانی سیاسی در ابتدا از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۴سال حبس تعزیری محکوم و پس از آن این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت و سه سال دیگر حبس وی به جزای نقدی تبدیل شد.

مرگ مشکوک یک جوان در زندان رجایی شهر کرج / خبر تکمیلی

 جوانی که مسئولین زندان اعلام کردند در سلول انفرادی زندان رجایی شهر خود را حلقه آویز کرد، بر سر کمبود نان به انفرادی منتقل شده بود.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در پی کمبود نان در زندان رجایی شهر کرج طی ماههای اخیر، روز سه‌شنبه ۲۵ تیر ماه دو تن از زندانیان بند شش این زندان بر سر کمبود نان با یکدیگر نزاع می‌کنند.
مسئولین زندان "پیام اسلامی" را که یکی از این دو زندانی بوده با خود به نگهبانی برده و در آنجا وی توسط "امیریان" از مدیر داخلی و "مردانی" ریاست زندان مورد ضرب و شتم با باتون و لوله پلی پروپیلن "معروف به لوله سبز" قرار می‌گیرد.
مهدی اسلامی پس از ضرب و شتم شدید، بدون حکم شورای انظباطی و خودسرانه به سلول انفرادی بند پنج منتقل می‌شود.
وی چند ساعت پس از انتقال به سلول انفرادی بند پنج که به دوربین مداربسته نیز مجهز است به طور مشکوکی فوت می‌کند. مسئولین زندان ادعا کرده‌اند که وی دست به خودکشی زده است که در صورت صحت نیز بر اثر بی‌توجهی مسئولین مربوطه رخ داده است.
پیام اسلامی متولد ۱۳۶۷ به اتهام "دعوا و درگیری" در زندان به سر می‌برد.

ضرب و شتم محسن رحمانی، فعال دانشجویی در بند ۲۰۹ زندان اوین

 محسن رحمانی، دانشجوی رشته آی تی که در مراسمی با حضور حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اقدام به برافراشتن عکس میرحسین موسوی در میتینگ انتخاباتی وی کرده بود، تحت فشارهای روحی و جسمی شدید در بند ۲۰۹ زندان اوین قرار دارد.
به گزارش کلمه، این فعال مدنی و زندانی جنبش سبز ۴۸ روز پیش و پس از پایان مراسم، به همراه چندتن دیگر از فعالان ستاد روحانی بازداشت شد.
در حالی که باقی فعالان ستاد روحانی در چند هفته گذشته آزاد شدند، اما محسن رحمانی در سلول ۹۲ بند ۲۰۹ همچنان در حال بازجویی است و بارها از سوی بازجویان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته است.
بر اساس این گزارش آثار ضرب وشتم و جرح بر روی بدن این زندانی سیاسی و فعال دانشجویی سبز به قدری نمایان است که مقامات بند ۲۰۹ به رغم تبدیل قرار بازداشت وی به وثیقه، از آزادی اش ممانعت می کنند.

مهدی کوخیان مجددا به یک سال حبس تعزیری محکوم شد

 مهدی کوخیان،فعال مدنی اهل مراغه مجددا از سوی دادگاه انقلاب این شهر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دادگاه انقلاب مراغه وی را به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد. 

مهدی کوخیان هم اکنون در زندان مراغه و در بند عمومی این زندان در کنار زندانیان معتاد به مواد مخدر نگهداری می شود.

نقی محمودی فعال حقوق بشر در خصوص محاکمه مجدد این زندانی به هرانا گفت: " نامبرده به دلیل روشنگری اش در خصوص انتساب اتهام واهی و وضعیت زندان در طول دوران بازداشت، به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است."

خودکشی یک جوان زندانی در سلول انفرادی زندان رجایی شهر

 یک جوان ۲۵ ساله در سلول انفرادی زندان رجایی شهر کرج، خود را حلقه آویز کرد و جان سپرد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته چهارشنبه ۲۶ تیر ماه پیام اسلامی متولد ۱۳۶۵ از زندانیان بند ۶ زندان رجایی شهرکرج که بصورت تنبیهی به سلول انفرادی بند ۵ فرستاده شده بود، در داخل سلول خود را حلقه آویز کرد و جان‌سپرد.
گفتنی است، از اتهامات و محکومیت پیام اسلامی تا این لحظه اطلاع دقیقی بدست نیامده است.

۱۳۹۲ تیر ۲۷, پنجشنبه

اعلام اعتصاب غذای شش زندانی عقیدتی در بند ۳۵۰ اوین

 شش تن از زندانیان عقیدتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین در اعتراض به انتقال سعید متین‌پور به سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شش تن از زندانیان عقیدتی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به نامهای رضا شهابی زکریا، فریدون صیدی راد، سروش ثابت، سعید حائری، وحید علی قلی‌پور و سعید جلالی فر در اعتراض به انتقال سعید متین‌پور به انفرادی ۲۴۰ زندان اوین دست به اعتصاب غذا زدند.
این زندانیان در پیام کوتاهی که به دست خبرگزاری هرانا رسیده است اعلام کردند: "در پی انتقال بی‌دلیل و غیر منتظره سعید متین‌پور به سلول انفرادی بند ۲۴۰ به بهانه واهی و کذب بدین وسیله اعلام می‌داریم که ما امضا کنندگان این نامه خواستار بهره‌مندی فوری وی از امکانات مناسب درمانی و به ویژه مرخصی درمانی هستیم و از آنجا که انتقال ایشان به انفرادی مطلقا بدون دلیل موجه‌ای صورت گرفته و شدیدا نگران وضعیت سلامت ایشان می‌باشیم، اعتصاب غذای خود را از روز ۵ شنبه ۲۷/۴/۹۲ تا زمان بازگشت نام برده به بند ۳۵۰ اعلام می‌داریم."
این زندانیان هم چنین بیماری جسمی وی را کمردردهای شدید ناشی از انحنای ستون فقرات و دیسک کمر هم چنین ناراحتی مداوم معده اعلام کردند.

قتل دختر ۱۶ ساله توسط پدر بدلایل ناموسی

 برقراری رابطه دوستی بین یک دختر ۱۶ ساله دبیرستانی با یک پسر ۲۰ ساله در کرمان به قتل دختر توسط پدرش منجر شد.
بنا به گزارش روزنامه خراسان، رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان کرمان با تشریح یکی از قتل‌های معوقه در اداره آگاهی گفت: دختر ۱۶ ساله دبیرستانی در یکی از شهرستان‌های استان کرمان در پی برقراری رابطه دوستی با یک جوان ۲۰ ساله از خانه خارج می‌شود که حساسیت‌های خانواده را در پی دارد.
پوررضاقلی افزود: در نتیجه وی بدون اطلاع خانواده‌اش به یکی از بستگان خود پناه می‌برد و پس از ۳ روز غیبت به خانه باز می‌گردد.
وی عنوان کرد: پدر، مادر و پسر خانواده در یک تصمیم جمعی به این نتیجه می‌رسند که این رفتار نتیجه‌ای به غیر از مرگ ندارد و دختر جوان باید به مجازات برسد.
وی اظهار داشت: این دختر بعد از یک کتک کاری شدید، هفته بعد از وقوع این ماجرا در روند عادی زندگی به همراه پدرش به مزرعه می‌رود که با شلیک ۲ گلوله سلاح شکاری پدر به قلب و چشمش به قتل می‌رسد و در عمق ۵ متری مزرعه که از قبل آماده شده دفن می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در پی اعلام مفقودی این دختر، متهمان این پرونده بعد از ۶ ماه دستگیر شدند.
آن‌ها بعد از انکارهای طولانی به قتل اقرار کردند که با حضور مقام قضایی و راهنمایی خانواده مقتول، جنازه او با استفاده از بیل مکانیکی از قبر خارج شد.

هجوم مامورین به بند ۳۵۰ اوین و بازرسی توهین آمیز زندانیان

 بند ۳۵۰ زندان اوین توسط سربازان و مامورین حفاظت و بازرسی زندان قزل‌حصار و اوین مورد بازرسی قرار گرفت.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح امروز پنجشنبه ۲۷ تیرماه ۱۳۹۲مامورین حفاظت و بازرسی زندان اوین با یورش به بند ۳۵۰ اقدام به بازرسی و تفتیش زندانیان و وسایل آنان نمودند.
این اقدام در حالی صورت گرفت که از تعدادی سرباز زندان قزلحصار و تعدادی از سربازان زندان اوین برای کمک به نیروهای امنیتی زندان اوین استفاده شد و آن‌ها تحت دستور قبادی رییس حفاظت زندان اوین اقدام به بازرسی بدنی با اسکنر دستی و تفتیش بدنی با دست و به صورت نامتعارف و توهین آمیز نمودند.
این نوع برخورد توهین آمیز تاکنون بی‌سابقه بوده و مامورین و سربازان پس از تفتیش بدن اقدام به نقض حریم خصوصی زندانیان و جستجو در وسایل آنان نموده و باعث به هم ریختگی و مفقود شدن وسایل شخصی زندانیان شدند.

مهسا امرآبادی به مرخصی آمد

 مهسا امرآبادی روزنامه نگار محبوس در بند زنان زندان اوین، روز گذشته به مرخصی آمد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، مهسا امرآبادی روزنامه نگار محبوس در بند زنان زندان اوین، که دوران حبس دوسالهٔ خود را می‌گذراند، روز گذشته در حالی به مرخصی آمد که مسعود باستانی همسر این زندانی سیاسی که خود نیز روزنامه نگار است هفتهٔ گذشته به مرخصی آمده بود.
مسعود باستانی و مهسا امر آبادی دو زوج روزنامه نگاری هستند که، یکی در زندان رجایی شهر کرج و دیگری در زندان اوین دوران محکومیت را سپری می‌کند.
باستانی از تاریخ ۱۴ تیر ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ایجاد اغتشاش به شش سال زندان محکوم شده است. او تا بهمن ماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می‌برد، اما در تاریخ پنجم بهمن ماه ۱۳۸۸ در اقدامی خلاف قانون و بر خلاف اصل تفکیک و طبقه‌بندی زندانیان از زندان اوین به زندان رجایی‌شهر که محل نگهداری مجرمین خطرناک است، منتقل شده و اکنون در این زندان نگهداری می‌شود. مهسا امر آبادی نیز نخستین بار در خرداد سال ۸۸ بازداشت و حدود سه ماه را در بند انفرادی ۲۰۹ سپری کرد.
پس از حضور مسعود باستانی در دادگاه‌های نمایشی و فرمایشی، مهسا از زندان آزاد شد اما در ‌‌نهایت توسط شعبه ۲۸ داداگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه به یک سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید گردید. امرآبادی دومین بار در اسفند ۸۹ به بهانه حضور در تجمعات اعتراضی به حصر مهندس موسوی و مهدی کروبی توسط حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بازداشت و به یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شد و اکنون نیز دوران محکومیت خود را سپری می‌کند. مهسا امر آبادی از جمله زندانیان زنی بود که هفته گذشته در پی رفتار توهین امیز صورت گرفته ماموران زندان در هنگام تفتیش و جست‌و‌جوی بند زنان دست به اعتصاب غذا زد.

احضار تلفنی بابک روغنی به دادسرا

 بابک روغنی شهروند معترض نمینی به صورت تلفنی به دادسرای شهرستان نمین احضار شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی تماس تلفنی از دادسرای نمین از وی خواسته شده تا در شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب نمین جهت ارائه دفاع آخر حاضر شود.
یکی از نزدیکان بابک روغنی به گزارشگر هرانا گفت: "بابک خلاصه و در ۴ خط دفاع آخر خودش را ارائه کرد. وی همچنین از رئیس دادگستری در مورد سرنوشت کتاب‌هایش پرسید که در هنگام بازداشت ضبط شده و پیش‌تر همین شعبه دادگاه حکم به معدوم کردن آن‌ها داده بود. و اعلام کرد به حکم صادره مبنی بر معدوم نمودن کتب‌ش اعتراض دارد. رئیس دادگستری نیز در جواب وی گفت: هروئین هم از کسی بگیرند معدوم می‌کنند. بابک نیز به گفته او اعتراض کرد که چرا کتاب را با هروئین مقایسه می‌کنند."
بابک روغنی در بیستم بهمن ماه سال ۹۰ در شهرستان نمین از توابع اردبیل به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، ارتباط با گروه‌های ضد انقلاب و همکاری با دول متخاصم، بازداشت شده و پس از تحمل بیش از ۱ ماه بازداشت در سلول انفرادی بازداشت‌گاه اداره اطلاعات اردبیل و زندان مرکزی اردبیل با تودیع وثیقه آزاد گردید.

اعتراض زندانیان بند ۳۵۰ اوین و انتقال ۶ تن از ایشان به سلول انفرادی

در پی انتقال علی ناظری از بهداری زندان اوین به زندان زابل، بند ۳۵۰ شاهد اعتراضاتی بود و ۶ تن از زندانیان سیاسی به سلول انفرادی منتقل شدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته دکتر علی ناظری از بهداری زندان اوین با برانکارد به زندان زابل تبعید شد.
این حرکت، اعتراض زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین را در پی داشت و مسئولین زندان نیز در جواب، ۶ تن از ایشان را برای مدت ۲۰ روز و به صورت تنبیهی به سلول‌های انفرادی بند ۲۴۰ انتقال دادند.
اسامی این ۶ نفر عبارت است از: سعید متین‌پور، امیرخسرو دلیرثانی، هوتن دولتی، سیامک قادری، محمد ابراهیمی و ابراهیم بابایی.

۱۳۹۲ تیر ۲۶, چهارشنبه

سوزاندن چشم و بدن دختر ۶ ساله بدلیل شب ادراری


 فرمانده انتظامی استان بوشهر جزئیات کودک‌آزاری دختربچه‌ای شش ساله به نام "فاطمه" از سوی مادر و مردی که با وی در ارتباط بوده را تشریح کرد.
سردار حیدرعباس‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح جزئیات این خبر گفت: زنی به همراه مردی که با وی در ارتباط بود، اقدام به شکنجه و آزار فرزند شش ساله خود به نام "فاطمه" کرده بود اواخر خرداد ماه امسال از سوی ماموران پلیس استان بوشهر دستگیر شد.
وی افزود: ماجرا از جایی آغاز شد که فاطمه مدتی پیش دچار شب ادراری شد و مادرش به همراه مردی که با وی ارتباط داشت، این دختربچه را تنبیه کرد.
فرمانده انتظامی استان بوشهر ادامه‌داد: این زن و مرد که هر دو اعتیاد شدید به مخدر از نوع شیشه داشتند، آزار و اذیت این دختربچه شش ساله را ادامه دادند تا جایی که مرد معتاد یکی از چشم‌های این دختربچه و بخش‌هایی از اعضای بدن وی را با فندک اتمی سوزاند.
عباس‌زاده با بیان اینکه روند آزار و اذیت این کودک خردسال حدود یک هفته ادامه داشت، به ایسنا گفت: سرانجام همسایه‌ای که فرزندش هم‌بازی فاطمه بوده با مخالفت مادر فاطمه برای بازی فرزندش با وی روبرو می‌شود که همین موضوع شک وی را برمی‌انگیزد. وی از پنجره ساختمان آزار و اذیت‌های این زن و مرد علیه دختربچه را دیده و با حضور در مقابل منزلشان، از آنان می‌خواهد تا کودک را به بیمارستان منتقل کنند و در غیر این صورت موضوع را به پلیس اطلاع می‌دهد.
وی با اشاره به انتقال این کودک خردسال به بیمارستان شهدای خلیج‌فارس بوشهر و تحت درمان قرار گرفتن وی، تصریح کرد: در‌‌ همان زمان ماموران، مادر این کودک را دستگیر و به مقر انتظامی منتقل کردند.
فرمانده انتظامی استان بوشهر با اشاره به وضعیت جسمانی این دختربچه، خاطرنشان کرد: در قسمت‌های مختلف بدن فاطمه آثار سوختگی و همچنین شکستگی در ناحیه قفسه‌سینه دیده می‌شود و نتایج بررسی‌ها نیز حاکی از تحت آزار قرارگرفتن وی از سوی مردی بود که با مادرش ارتباط داشت.
عباس‌زاده با اشاره به دستگیری متهم دیگر پرونده، اظهارکرد: این مرد نیز از سوی ماموران کلانتری ۱۱ باغ زهرا دستگیر و برای ادامه روند رسیدگی به جرم، به مقر انتظامی منتقل شد.
وی با بیان اینکه هر دو متهم اعتیاد شدیدی به مخدر صنعتی از نوع شیشه داشتند، به ایسنا گفت: این زن و مرد در اعترافات خود ضمن پذیرش آزار و اذیت فاطمه، معترف شدند که به مدت یک هفته این کودک را در اتاق حبس کرده و مورد آزار و اذیت قرار دادند.
فرمانده انتظامی استان بوشهر با اشاره به انتقال فاطمه به بیمارستان نمازی شیراز برای دریافت خدمات درمانی بیشتر، تصریح‌کرد: بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده، یکی از چشم‌های این کودک تخلیه شده و وی در حال حاضر تحت درمان قرار دارد.
عباس‌زاده درباره آخرین وضعیت مادر این دختربچه و مردی که با وی در ارتباط بوده، اظهارکرد: دو متهم پس از تشکیل پرونده و انتقال به دادسرا، روانه زندان شدند.
فرمانده انتظامی استان بوشهر درباره هویت پدر اصلی این دختر نیز گفت: تحقیقات پلیس برای شناسایی پدر فاطمه ادامه دارد.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
•    بند ۱ ماده ۲۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کودکی بدون هیچگونه تبعیض از حیث‌نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، اصل و منشاء ملی یا اجتماعی، مکنت یا نسب حق دارد از تدابیر حمایتی که به اقتضای وضع صغیر بودنش از طرف خانواده او و جامعه و حکومت کشور او باید بعمل آید برخوردار گردد.
•     بند ۱ ماده ۱۹ کنوانسیون حقوق کودک: کشورهای‌ طرف‌ کنوانسیون‌ تمام‌ اقدامات‌ قانونی‌، اجرایی‌، اجتماعی‌ و آموزشی‌ را در جهت‌ حمایت‌ از کودک‌ در برابر تمام‌ اشکال‌ خشونت‌های‌ جسمی‌ و روحی‌، آسیب‌رسانی‌ یا سوءاستفاده‌، بی‌توجهی‌ یا سهل‌انگاری‌، بدرفتاری‌ یا استثمار منجمله‌ سوءاستفاده‌ جنسی‌ در حینی‌ که‌ کودک‌ تحت‌ مراقبت‌ والدین‌ یا قیم‌ قانونی‌ یا هر شخص‌ دیگری‌ قرار دارد، به‌ عمل‌ خواهند آورد.