۱۳۹۲ تیر ۹, یکشنبه

بیخبری از وضعیت احمد عسگری پس از ۱۰ روز


 پس از گذشت ۱۰ روز احمد عسگری اجازه تماس و یا ملاقات با بستگان خود را پیدا نکرده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد عسگری فعال دانشجویی و از دانشجویان رشته روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز، ۱۰ روز پیش و در یکی از پارکهای تهران بازداشت شد.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "وی از بیماری صرع رنج میبرد و تا کنون هیچ‌گونه تماس تلفنی ای با منزل نداشته و هیچ گونه اطلاعی از وضعیت وی نداریم. مادر احمد حتی به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز مراجعه کرده، اما هیچ نتیجه ای از محل نگهداری و علت بازداشت وی بدست نیامده است."
وی ادامه داد: "یک منبع غیر رسمی به خانواده احمد عسگری گفته است که وی با اتهامات خطرناکی همچون رابطه با گروههای مخالف نظام جمهوری اسلامی روبرو می‌باشد."
احمد عسگری شب پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ماه در پارک فدک تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
مامورین امنیتی پس از بازداشت، این فعال دانشجویی را به منزلش برده و ضمن تفتیش منزل، لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود میبرند.

صدور حکم اعدام در ملاعام به اتهام محاربه


 چهار متهم که گفته می‌شود مرتکب سرقت شده اند، به اتهام محاربه به اعدام در ملاء عام محکوم شدند.
بنا به گزارش قانون، چهار زندانی که گفته می‌شود در ۴ فقره سرقت، حمل و نگهداری و استفاده از سلاح جنگی غیر مجاز و اخلال در نظم عمومی و تخریب و تهدید دست داشته اند، در شعبه دوم دادگاه انقلاب کرج محاکمه و با اتهام محاربه و افساد فی الارض به اعدام در ملاء عام محکوم شده‌اند.
متهمین که روح الله، سجاد، تراب و علی نام دارند طبق این گزارش مرتکب هیچ گونه قتلی نشده و تنها به اتهام سرقت مسلحانه به اعدام محکوم شده‌اند.
این منبع همچنین مدعی شده، هر ۴ متهم در آخرین دفاع خود نیز اتهامات را پذیرفتند. بنابراین قاضی صفری رئیس شعبه دوم دادگاه انقلاب بعد از شنیدن آخرین دفاع متهمان و وکلای مدافع آنها هر چهار متهم به نام های سجاد و تراب ۲۸ ساله، علی(بهادر) ۲۷ ساله و تراب ۳۱ ساله را به اعدام در ملاء عام (منطقه پیشاهنگی) محکوم کرد. قرار است متهمان از حیث جنبه عمومی‌جرم در شعبه ۱۰۹ دادگاه جزائی البرز به زودی پای میز محاکمه بایستند.

اعدام یک متهم به قتل در گچساران


 یک متهم به قتل سحرگاه امروز در زندان مرکزی گچساران اعدام شد.
بنا به گزارش فارس، رئیس اداره زندان گچساران در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری در گچساران مدعی شد: "آقای (ا.س) محکوم به قتل محسن حسینی‌نیک امروز و در محل زندان گچساران اعدام شد."
افشین نارکی ادامه داد: "این قتل در سال ۸۵ و در جاده پازنان گچساران صورت گرفت که طی آن محسن حسینی‌نیک به وسیله کلت به قتل رسید."

اعدام یک متهم مواد مخدر در ملاء عام در اهواز


 یک متهم به خرید و فروش مواد مخدر دز ملاء عام در شهر اهواز اعدام شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، طی روز جاری یک متهم به نام "حسین طوکان" معروف به "حسین توگان"در ملاء عام در چهار راه "سلمان فارسی" شهر اهواز از طریق جرثقیل اعدام شد.
این زندانی که متهم به حمل و خرید و فروش مواد مخدر بود ساعت ۸ صبح امروز و در انظار تعداد زیادی از شهروندان اعدام شد.

سعید لیلاز برای اجرای حکم به زندان اوین رفت / تکذیب شد


 دکتر سعید لیلاز، تحلیل گر اقتصادی و روزنامه نگار برای اجرای حکم شش سال حبس به زندان اوین منتقل شد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، وی که از بازداشت شدگان بعد از انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ است، با قید وثیقه آزاد بود و اینک برای اجرای حکم زندان راهی اوین شده است.
سعید لیلاز روزنامه نگار و تحلیل گر اقتصادی روز ۲۷ خرداد ماه در منزلش بازداشت و روانه زندان اوین شد. او پس از گذراندن بیش از ۱۰۰ روز در سلول انفرادی به سلول های چند نفره منتقل شد. لیلاز پس از نه ماه زندان با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی آمد.
دادگاه انقلاب، سعید لیلاز را به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، نگهداری اسناد طبقه بندی شده و ارتباط با بیگانگان به ۹ سال حبس تعزیری محکوم کرد. حکم صادره برای این روزنامه نگار، سنگین ترین حکم صادر شده برای زندانیان مطبوعاتی اخیر بوده است. حکم وی در دادگاه تجدیدنظر به شش سال زندان تبدیل شد.
این روزنامه نگار پس از انتشار این خبر در گفتگو با خبرنگار جرس، بازداشت خود جهت اجرای حکم را تکذیب کرد. وی به جرس گفت: امروز رفتم دادسرای شهید مقدس و مسئله حل شد و آمدم. الان هم منزل هستم و ظاهرا هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: "یک شبهه‌ای پیش آمده بود و ممکن بود بخواهند تصمیماتی بگیرند اما بعد همه چیز به روال طبیعی بازگشت و به منزل برگشتم."

وثیقه سعید کلانکی توسط مراجع قضایی ضبط شد


 پس از درخواست مراجع قضایی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تخلیه منزل مسکونی خانواده سعید کلانکی، عضو هیات موسس کمیته گزارشگران حقوق بشر به منظور مزایده و فروش، سرانجام با پرداخت قسطی مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وثیقه بصورت ۲۱ میلیون تومان نقد و ماهیانه دو ملیون و پانصد هزار تومان به مدت ۳۶ ماه موافقت شد.
این اقدام ادارهٔ اجرای احکام در حالی‌ صورت گرفته که خانواده ایشان توانایی تامین وثیقه حتا بصورت قسطی را ندارد. سعید کلانکی از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر و دبیر پیشین کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی، در مجموع به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است و پیش‌تر ۵ مرتبه در سال‌های ۸۱، ۸۲، ۸۳ و ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود. مقامات قضایی دادسرای شهید مقدس زندان اوین طی‌ ۲ سال گذشته ۴ بار به خانوادهٔ این فعال حقوق بشر بصورت کتبی‌ اخطار داده بودند که در صورت عدم معرفی‌ متهم، وثیقه را مصادره خواهند کرد.
به گزارش کمیته گزارشگران، سعید کلانکی برای پنجمین بار در تاریخ ۹ آذر ۱۳۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از تفتیش منزل مسکونی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد، وی مدت ۱۰۰ روز را در این زندان گذراند که مدت ۲۸ روز آن‌ را در سلول انفرادی و باقی‌ را در یک سلول ۳ نفره ۷ متری گذرانده بود و سرانجام در اسفند ۸۸ به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد. این در حالی است که در‌‌ همان سال نه نفر از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر از سوی دستگاه امنیتی بازداشت شدند و مدتهای طولانی در سلولهای انفرادی ۲۰۹، ۲۴۰ و ۲ الف به سر بردند.
این فعال حقوق بشر در اواخر خردادماه ۱۳۸۸ در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیر‌عباسی و به اتهام عضویت در کمیته گزارشگران حقوق بشر، تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری و با وجود اینکه دو اتهام آخر توسط ایشان پذیرفته نشده بود، به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.
عضو هیات موسس کمیته گزارشگران حقوق بشر که در طی این سال‌ها بار‌ها مورد احضار و یا تهدید تلفنی مبنی بر توقف فعالیت‌هایش قرار گرفته، پیش از این در طی سالهای ۸۱ تا ۸۳ نیز به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود چهار مرتبه دیگر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده و در سلولهای انفرادی ۲۴۰ و ۲۰۹ و همچنین سالن ۳ زندان اوین به سر برده بود، وی به همین دلیل از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی حداد به پرداخت جریمه نقدی و ۳ سال حبس که به مدت ۵ سال به تعلیق در آمده بود محکوم شد.
سعید جلالی فر، عضو دیگر کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز پیشتر در پی‌ اقدام ادارهٔ اجرای احکام برای ضبط وثیقه، در تاریخ ۹ مرداد ۱۳۹۰ خودش را به زندان اوین معرفی‌ کرد که سر‌انجام ۳ روز پیش و پس تحمل حدود ۲ سال حبس به مرخصی موقت فرستاده شد. شیوا نظر‌آهاری دبیر سابق و عضو هیات موسس کمیته گزارشگران همچنان در بند زنان زندان اوین دوران ۴ ساله حبس خود را سپری می کند. وی علاوه بر آن به تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم و از ادامه تحصیل محروم شده است. کوهیار گودرزی دبیر سابق و از اعضای کمیته گزارشگران حقوق بشر نیز به ۵ سال حبس تعزیری با تبعید به زندان شهر زابل محکوم شده که حکم صادره برای این روزنامه نگار و فعال حقوق بشر به تایید دادگاه تجدید نظر رسیده است.وی نیز به دلیل فعالیتهای حقوق بشری از ادامه تحصیل محروم شده است. سعید حائری و نوید خانجانی نیز از اعضای سابق کمیته که دارای محکومیت ۲ و ۱۲ ساله هستند و هم اکنون در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر می برند. همچنین پریسا کاکایی و علی کلایی از اعضای سابق این کمیته دارای محکومیت ۶ و ۷ ساله هستند. سعید حبیبی از فعالین دانشجویی طیف چپ، حسام میثاقی و سپهر عاطفی نیز از دیگر اعضای سابق این کمیته هستند که مورد تعقیب نهادهای امنیتی قرار گرفته اند.

۱۳۹۲ تیر ۸, شنبه

بازگشت ایرج محمدی بعد از ۵ روز سلول انفرادی


 ایرج محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان پس از ۵ روز انفرادی همراه با ضرب و شتم به بند خود بازگردانده شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایرج محمدی زندانی سیاسی زندان مرکزی زاهدان که به تحمل ۱۰ سال زندان محکوم شده است و تا کنون ۵ سال از حبس خود را سپری کرده است، روز ۱ تیرماه به سلول انفرادی منتقل می‌شود.
وی پس از ۴ روز انفرادی توام با ضرب و شتم و آزار و اذیت بعد از ظهر روز چهارشنبه ۵ تیر ماه به بند عمومی بازگردانده می‌شود.
ایرج محمدی در تماسی با گزارشگر هرانا گفت: "من در تاریخ ۱۷ بهمن ۹۱ توسط پزشکی قانونی معاینه شدم و قرار بر این شد که پس از سه هفته جهت ویزیت متخصص از زندان اعزام شوم. زمانی که من به مسئولین بهداری عدم پیگیری وضعیت پزشکیم را یاد آور شدم و خواستم به نزد متخصص اعزام شوم، من را دست‌بند و پابند کرده و مورد ضرب و شتم قرار داده و به سلول انفرادی منتقل نمودند."
وی همچنین ادامه داد: "زندان بانها مرا دست‌بند و پاپند می‌کردند و در مقابل آفتاب سوزان زاهدان نگهداشته و با لوله‌های پلاستیکی آب (معروف به لوله سبز) مورد ضرب و شتم قرار میدادند."
وی همچنین گفت: "من در زمانی که در بازداشت‌گاه اداره اطلاعات سپاه ۸ ماه تحت بازجویی قرار داشتم، ضربه شدیدی به سرم وارد می‌شود که باعث وجود لخته خون در سر من شده و پزشکی قانونی نیز این را تایید نموده است. با این وجود مسئولین جلوی درمان من را گرفته اند."

بازجویی و تهدید یک نویسنده آذری توسط وزارت اطلاعات


 مامورین وزارت اطلاعات، حمید رستمی (آرغیش) را به خاطر چاپ یکی از کتاب‌هایش، مورد بازجویی و تهدید قرار دادند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه‌‌ هفته جاری مامورین اداره‌ی اطلاعات شهرستان خوی با حضور در محل کار حمید رستمی (آرغیش)، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار آذربایجانی وی را به خاطر چاپ یکی از کتابهایش مورد بازجویی قرار داده‌اند.
مامورین امنیتی ضمن تهدید این نویسنده با غیر مجاز دانستن چاپ این کتاب، خواستار تحویل تمام نسخه‌های موجود  آن شده‌اند.
حمید آرغیش داستان‌نویس خویی سال گذشته اقدام به انتشار کتاب “۸۰ ایل‌لیک حیکایه‌میز” (۸۰ سال داستان کوتاه ما) توسط انجمن غیر دولتی "قیزیل اؤزن" نموده بود.
محتوای این کتاب تماما ادبی و شامل بر داستان‌های کوتاه نگاشته شده توسط نویسندگان مختلف ترک در هشتاد سال گذشته است.
حمید آرغیش قبلا در اعتراضات روز جهانی زبان مادری (۲ اسفند) در سال ۱۳۸۵ نیز بازداشت و توسط دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان خوی به یک سال حبس تعزیری، دو سال تبعید و سه سال ممنوعیت نشر آثار محکوم شده بود. آثار داستانی٬ شعر و همچنین مقالات این نویسنده در نشریات توقیف شده‌ی امید زنجان٬ پیک آذر٬ نوید آذربایجان٬ شمس تبریز٬ یاشیل یول٬ یارپاق و... منتشر شده است، او همچنین مدیر یک وبسایت اینترنتی در حوزه داستان‌نویسی ترکی است.
گفتنی است، انتشار کتابهای ترکی در ایران با محدودیت‌های زیادی روبرو است. فشار، تهدید و لغو مجوز انتشارات‌های ترکی، ممانعت از حضور ناشران کتابهای ترکی در نمایشگاه کتاب تهران، سخت‌گیری در صدور مجوز برای کتابهای ترکیِ تحلیلی، ممانعت از انتشار کتابهای نثر ترکی، اجبار در استفاده از شیوه‌ی نوشتار فارسی برای متون ترکی و ممانعت از عرضه و چاپ مجدد کتابهای موفق ترکی از جمله‌ی این محدودیت‌هاست.

وکیل ستار بهشتی یک "مامور اطلاعات" را مسئول مرگ او دانست


 گیتی پورفاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در زندان جان باخت، می‌گوید که یکی از ماموران اطلاعاتی ایران که از موکل او بازجویی می‌کرده، مقصر اصلی مرگ آقای بهشتی بوده است.
در گفت‌وگویی با گروه موسوم به "کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران" که روز چهارشنبه، پنجم تیر، منتشر شد، خانم پورفاضل از عدم ارسال پرونده قضایی مربوط به مرگ ستار بهشتی به دادگاه انتقاد کرد و اظهار داشت که بازپرس با این کار "می‌خواهد زمان بخرد" تا با گذشت زمان حساسیت ماجرا کمتر شود.
ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس منتقد جمهوری اسلامی، بود که پلیس سایبری ایران او را آبان‌ماه سال گذشته بازداشت کرد و پس از گذشت چند روز در زندان درگذشت.
مقامات ایران درباره علت مرگ او اظهار نظرهای متفاوتی کرده‌اند و در حالی که جمعی از زندانیان هم‌بند با ستار بهشتی شهادت داده‌اند که او شکنجه شده بود، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی که مسئولیت تحقیق درباره این پرونده را بر عهده داشت، می‌گوید "ترس و نگرانی از شرایط زندان" و "فشارهای روانی" عامل این اتفاق بوده است، نه ضرب و شتم.
نظیر این سخنان را به تازگی رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران نیز بیان کرده است، اما گیتی پورفاضل می‌پرسد که چه کسی مسئول این فشارهای روانی بوده است.
او در این‌ باره گفت: "از همان ابتدا که دنبال پرونده در دادسرا بودم به من گفتند او تحت فشار و استرس فوت کرده است. من هم گفتم بله، اما چه زمانی و کجا تحت فشار بوده است. او زیر دست بازجو بوده و در اثر اعمال فیزیکی و روانی که روی او انجام شده ایست قلبی کرده است. اما چه کسانی باعث ایجاد این شرایط شدند؟"
به گفته این وکیل دادگستری، ستار بهشتی چهار بازجو داشته که یکی از آنها "مقصر اصلی" مرگ او بوده است، اما چون این بازجو "مامور اطلاعات" است، پرونده او را به دادگاه نمی‌فرستند، "مبادا که محکوم شود".
وی سپس در انتقاد از روند رسیدگی به پرونده مرگ آقای بهشتی اظهار داشت: "اگرچه در قانون اساسی ما آمده است کسانی که تابعیت ایران را دارند همگی در برابر قانون مساوی هستند، ولی ما در عمل می‌بینیم که افراد مساوی نیستند... برای چه هشت ماه پرونده جوانی که جانش را زیر شکنجه‌های بازجو از دست داده نباید به دادگاه فرستاده شود؟"
خانم پورفاضل به‌ تازگی نیز در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران، تلاش کرده بود گزارشی از روند قضایی پرونده به دست بدهد و شرح دهد که چگونه پس از گذشت هشت ماه از مرگ آقای بهشتی هنوز این پرونده به دادگاه فرستاده نشده است.
در بخشی از این نامه نوشته شده است: "به استحضارتان می‌رسانم که چگونه برخی از ارگان‌های دولتی با بی‌اعتنایی آشکار به حقوق شهروندان باور بی‌داد را در جامعه می‌گسترانند و ستمگری را با همه ابعاد ناخوشایندش به تماشای مردم می‌گذارند. امید است در زمان ریاست جمهوری شما دیگر شاهد این گونه کردارهای ناپسند از سوی هیچ ارگانی نباشیم که چنین بی‌رحمانه بذر یاس را در کشور بکارند."

انتقال آرش محمدی از قرنطینه به بند مالی زندان تبریز


 آرش محمدی، فعال دانشجویی چپ که  عصر روز بیست و پنچم خرداد ماه سال جاری توسط نیروهای سپاه پاسداران تبریز بازداشت و سوم تیرماه به بند قرنطینه‌ی زندان تبریز متقل شده بود، از روز چهار تیر ماه، در بند مالی این زندان به سر می‌برد.
نقی محمودی وکیل دادگستری، ضمن اعلام این خبر به هرانا گفت: "آرش محمدی پس از انتقال به بند مالی به اعتصاب غذای خود که از روز ۲۷ خرداد ماه و در اعتراض به رفتار خشن و شکنجه‌های شدید اعمالی از طرف بازجوهای اطلاعات سپاه عاشورای تبریز آغاز کرده بود، پایان داد."
این فعال دانشجویی، عصر روز ۲۵ خرداد ماه و در پی تجمعات و جشن‌های مردمی پس از برگزاری یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری به همراه چند تن دیگر از دانشجویان بازداشت و به اتهام "فعالیت تبلیغی علیه نظام" و "اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی" تحت بازجویی قرار گرفته بود.
آقای محمودی در ادامه تاکید کرده است که نامبرده در طول مدت بازجویی تحت اعمال شکنجه‌های جسمی شدید قرار گرفته و به همین علت وضعیت جسمی وخیمی دارد.
گفتنی است، آرش محمدی پیش‌تر نیز در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۰ به همراه برادرش دستگیر و پس از ۶۶ روز بازداشت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم، بازداشت و در نهایت با آزادی مشروط در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۱ از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

تشدید مجازات محمد داوری به دلیل اعتراض به حکم


 مسئولان زندان اوین دور تازه ای از فشار بر زندانیان را آغاز کرده اند و برای نخستین بار نیز زندانیان را به اتهام غیبت مورد محاکمه قرار داده اند.

به گزارش جرس، در همین رابطه محمد داوری زندانی بند۳۵۰ روز دوشنبه ۲۷ خرداد، پس از اعتراض به رای شعبه ۱۱۷۴ مجتمع قضایی قدوسی تهران با تشدید مجازات مواجه شد و حسن اسدی زیدآبادی، عماد بهاور، حسین نعیمی پور، سید محمد باقری و محسن صادقی نور به یک میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شدند.
بر اساس این گزارش، داوری به همراه پنج نفر دیگر از زندانیان بند روز دوشنبه به دادگاه ۱۱۷۴ مجتمع قضایی قدوسی تهران احضار شدند و در حالی که منتظر تفهیم اتهام بودند، منشی دادگاه در غیاب قاضی از آنان خواست که حکم صادر شده را امضاء کنند. پس از این که این شش زندانی از پذیرش حکم خودداری کردند، معاونت مجتمع قضایی قدوسی به آنان گفته است: به دلیل این که قاضی در مرخصی به سر می برد و خواسته است که این پرونده سریع مورد بررسی قرار بگیرد حداقل مجازات برای آنان در نظر گرفته شده است و چنانچه از پذیرش آن خودداری کنند، پرونده به شعبه دیگری ارجاع داده خواهد شد و ممکن است مجازات آن ها تشدید شود.

حسن اسدی زیدآبادی، سید محمد باقری، حسین نعیمی پور، عماد بهاور و محسن صادقی نور که به همراه داوری به دادگاه احضار شده بودند حکم صادره را پذیرفته اند اما محمد داوری از پذیرش آن خودداری می کند. به همین دلیل پرونده او با توصیه مدیر مجتمع قضایی قدوسی به شعبه دیگری انتقال و به سه میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شده است.

محمد داوری، سردبیر سایت سحام نیوز و از اعضای ستاد انتخاباتی مهدی کروبی در سال ۱۳۸۸ پس از افشای آزار جنسی بازداشت شدگان بازداشت شد و به پنج سال زندان محکوم شد و در دوران گذراندان محکومیت به دلیل شرکت در تجمع صنفی معلمان یک سال دیگر به حکم او افزوده شد. او از شهریور ماه ۱۳۸۸ تا اسفند ماه سال گذشته که برادرش را از دست داد از مرخصی محروم بود.

آقای داوری درمورد دلیل اعتراض خود به دادگاه گفته است: من براساس روال تمدید مرخصی توسط دادستانی که تلفنی وشفاهی نتایج موافقت یا مخالفت با درخواست تمدید را اعلام می نماید مرتکب غیبت شدم وتمام مدتی را که بیرون از زندان بودم با اطلاع دادستانی مشغول مراسم ترحیم برادرم یا پیگیر مسائل پزشکی بودم. همچنین صدور حکم بدون تشکیل دادگاه وفراهم نبودن امکان دفاع درمرحله نخست وصدور حکم دوم بدون حضور نماینده دادستانی و با توصیه معاون مجتمع برای تشدید مجازات نسبت به حکم اولیه را خلاف روال قضایی ومغایر با وجدان وعرف معمول میدانم وحق خود دانستم تا به هر دو حکم اعتراض کنم.

لازم به ذکراست علاوه بر این شش زندانی که به اتهام غیبت به جریمه نقدی محکوم شدند وتعداد دیگری از زندانیان سیاسی نیز درهفته های گذشته به بازپرسی احضار وتفهیم اتهام شدند که به احتمال زیاد درروزهای آینده به دادگاه فراخوانده می شوند.

علی ناظری از فعالان سیاسی بازداشت شد


 دکتر علی ناظری از فعالان سیاسی بازداشت و روانه بند ۳۵۰ زندان اوین شد.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، عصر روز چهارشنبه پنجم تیرماه ۱۳۹۲ ماموران اجرای احکام دادستانی تهران به مطب دندانپزشکی دکتر علی ناظری رفته و وی را جهت اجرای حکم به زندان اوین منتقل کردند.
علی ناظری دندانپزشک و از پایه گذاران جامعه سبز مدنی ایران دارای گرایشات ملی و از فعالان جنبش سبز است که در زمینه مسایل محیط زیست و حمایت از فعالین حقوق بشر فعالیت می کرد.
این فعال ۶۲ ساله درتاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۸۹ توسط اداره اطلاعات سپاه بازداشت و مدت ۴۰ روز در سلول های انفرادی بند ۲الف بازداشت بود که با سپردن وثیقه آزاد شد.
این زندانی سیاسی درشعبه ۲۶ دادگاه انقلاب توسط قاضی پیرعباسی محاکمه و به اتهام شرکت در راهپیمایی ها و تجمعات اعتراضی مردم در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به ۱۰ سال تبعید در شهرستان زابل و یکسال حبس تعزیری محکوم شد.

۱۳۹۲ تیر ۶, پنجشنبه

بازداشت و ضرب و شتم ۳۶ تن از فعالین در ارومیه


 ۳۶ تن از فعالین مدنی که ۸ نفر از ایشان را زنان تشکیل می‌دادند و قصد برگزاری مراسمی در دامنه‌های کوه سهند را داشتند، در حال عبور از پل میان‌گذر دریاچه ارومیه، بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ماموران امنیتی با انتقال فعالین بازداشت شده به پاسگاه شهید کلانتری اقدام به توهین و ضرب و شتم آنها کرده‌اند. چند نفر از فعالین بر اثر ضرب وشتم زخمی شده‌اند و حال یکی از بانوان بازداشت شده نامساعد گزارش شده است.
اسامی برخی از این ۳۶ تن عبارت است از: پریا خلیل زاده (عضو تیم ملی فوتبال بانوان ایران)، سئودا خلیل زاده، معصومه پریوژ، زهرا زاد قاسم، حسین زاد قاسم، توحید حسنی، سعید لطفی، سعید عبدی، سمیه علی دوست (استاد دانشگاه اورمیه)، وحید فائزپور( وبلاگ نویس)، میثم آزادی (فعال مدنی)، غلام قلیزاده (فعال مدنی)، وحید نصیبی، مرتضی زرین، نیما حسنی، سینا حسنی، عرفان ...، سیما ساکنی، میلاد (سابوتای) کولانی.
گفتنی است، مامورین امنیتی  تعدادی از این بازداشت شدگان را به اداره اطلاعات اورمیه انتقال داده‌اند. تعدادی از آنها نیز همچنان در پاسگاه شهید کلانتری در بازداشت بسر می برند.

بازداشت و بی‌خبری از یک فعال سیاسی


 باوجود گذشت بیش از ۱۵ روز از بازداشت حنیف رحمانی هیچ‌گونه اطلاعی از سرنوشت وی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حنیف رحمانی روز پنج‌شنبه ۲۳ خرداد ماه سال جاری در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری در منزل مسکونی خود در کرج بازداشت شد.
مامورین ضمن تفتیش منزل، وسایل شخصی از جمله کتب و کامپیوتر وی را ضبط کرده و با خود بردند.
یکی از نزدیکان وی به گزارشگر هرانا گفت: "ما نمیدانیم وی را به کجا منتقل کرده اند و هیچ خبری از سرنوشت وی در دست نیست."
گفتنی است، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، تعداد زیادی از فعالین سیاسی بازداشت شدند که از بین ایشان حسن صارمی (غلام حسین صارمی) برادر علی صارمی (که در زمستان ۸۹ در زندان اوین اعدام شد) به همراه ۲ فرزندش حامد و شهلا صارمی که سابقه‌ی هیچ گونه فعالیت سیاسی ندارند، همچنان در بازداشت و بی خبری بسر می‌برند.

وخامت وضعیت جسمی مهدی کوخیان در زندان مراغه


مهدی کوخیان در وضعیت بد جسمی بسر میبرد و مسئولین با اعزام وی به مراکز درمانی موافقت نمی‌کنند.
نقی محمودی، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر در این زمینه به گزارشگر هرانا گفت: "وضعیت جسمانی مهدی کوخیان که روز چهارم اردیبهشت ماه، در شهر ملکان دستگیر و همزمان مورد شکنجه ی جسمی مامورین اطلاعات سپاه قرار گرفته، وخیم گزارش شده است."
وی همچنین ادامه داد: "چند روز قبل دادستان ملکان، در زندان مراغه با مهدی کوخیان ملاقات و در خصوص اتهامات وارده به  کوخیان، با او صحبت کرده است. دو اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و عضویت در گروههای پان ترک، در پرونده ی جدید، به کوخیان تفهیم شده است."
نقی محمودی در ادامه افزود: "اتهام دوم وارده به کوخیان، فاقد وجهه‌ی قانونی است چراکه پان ترکیسم، شاید به عنوان یک نحله‌ی فکری، مبنای اعتقاد و باور کسی باشد ولی طبعا به عنوان یک گروه یا تشکیلات سیاسی، محلی از اعراب ندارد. در این ملاقات، کوخیان از دادستان تقاضای اعزام به پزشک متخصص جهت درمان بیماری کلیوی اش کرده ولی با عدم موافقت دادستان مواجه شده است. این در حالی است که در اثر شکنجه ی مامورین اطلاعات، بیماری کلیوی کوخیان عود کرده و بازویش شکسته شده است و با وجود ترمیم نسبی این شکستگی، هنوز آثار کبودی، به طور کامل زایل نشده است. پرونده‌ی کوخیان، با صدور کیفرخواست، از دادسرای عمومی و انقلاب ملکان، به دادگاه انقلاب مراغه ارسال و طی روزهای آینده، جلسه‌ی رسیدگی به اتهامات این فعال مدنی آذربایجان، تشکیل خواهد شد و جعفر افشار نیا، وکالت کوخیان را بر عهده دارد."

۱۳۹۲ تیر ۵, چهارشنبه

فشار وزارت اطلاعات بر خانواده داریوش حاتمی

مامورین اداره اطلاعات شهرستان کلیبر دیروز سه شنبه طی تماس تلفنی با خانواده فعال سیاسی و حقوق بشر داریوش "ائلچین" حاتمی از برادر کوچکتر وی خواستند که جهت ارائه پاره ای توضیحات ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه پنجم تیر ماه در اداره کل اطلاعات شهرستان کلیبر حضور بهم رساند.

داریوش حاتمی در گفتگویی با هرانا ضمن نگرانی از امنیت جانی خود و خانواده اش اعلام کرد: مامورین اطلاعات تا کنون چندین بار از طریق  کانال های مختلف و عوامل شان در منطقه خانواده اش را جهت بازگشتن وی به کشورتحت فشار روحی و روانی قرار داده اند. 

گفتنی است داریوش حاتمی که با نام مستعار ائلچین مطالب خود را منتشر می کند، درحال حاضر به عنوان پناهنده سیاسی در کشور ترکیه اقامت دارد.

چهار زندانی سیاسی از زندان اوین به مرخصی اعزام شدند

 چهار زندانی سیاسی محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به مرخصی اعزام شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آقایان سعید جلالی فر، فعال حقوق بشر محکوم به سه سال حبس به همراه بهنام ابراهیم زاده، مرتضی خسروی راد و علی امینی به مرخصی اعزام شدند. 

دوم تیر ماه نیز نسرین ستوده، وکیل دادگستری به مرخصی چهار روزه اعزام شده بود.

دو نفر در اصفهان اعدام شدند


 دو زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر سحرگاه امروز در اصفهان اعدام شدند.

روابط عمومی دادگستری کل استان اصفهان اعلام کرد این افراد به جرم نگهداری سه کیلو و۱۹۵ گرم کراک و یک کیلو و۱۵۰ گرم هروئین فشرده به اعدام محکوم شدند.

بر اساس این گزارش ، حکم مذکور پس از تایید دادستان کل کشور و تشریفات قانونی ، امروز در محوطه زندان مرکزی اصفهان اجرا شد.
مرکز آمار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گزارش ماهانه خرداد ماه خود اعلام کرد شش زندانی در طی خرداد ماه اعدام شدند.

انتقال ناگهانی یک زندانی بهایی به زندان مشکین شهر

 رامین ایدلخانی شهروند بهایی ساکن پارس آباد استان اردبیل که در حال تحمل حبس یک ساله خود بود به زندان مشکین شهر منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این  شهروند بهایی که در حال گذراندن محکومیت یک ساله در زندان شهر پارس آباد بود ۲۷ روز پیش بدون اطلاع قبلی و ارائه حکم به زندان شهرستان مشکین شهر که با محل سکونت نامبرده و خانواده اش بیش از دو ساعت و نیم فاصله زمانی است منتقل کرده اند. 

قابل ذکر است رامین ایدلخانی به حکم دادگاه انقلاب اردبیل به اتهام تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به دو سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از اقامت در استان اردبیل محکوم گردیده که یک سال از حکم حبس وی بخشیده شد.

رامین ایدلخانی از ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۱ در زندان پارس آباد بسر می برد.

بازداشت و بی خبری از گیتا رضائی در فرودگاه کرمانشاه


 روز ۳ شنبه ۲۸ خرداد ماه گیتا رضائی زینلانی، هنگام سوار شدن به هواپیما به مقصد تهران، در فرودگاه اشرفی اصفهانی‌ کرمانشاه توسط مامورین امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.
نقی محمودی فعال حقوق بشر در گفتگو با هرانا اعلام داشت: "همان شب مامورین با مراجعه به منزل وی، ضمن بازرسی ، کامپیوتر ، وسال شخصی و کارش را توقیف کرده اند."
این وکیل دادگستری افزود: "بعد از شکایت خانواده ی گیتا به دادگستری کرمانشاه ،روز یکشنبه برادر گیتا را به اداره ی اطلاعات کرمانشاه احضار و وی‌را تهدید میکنند که پیگیری وضعیت گیتا و رسانه‌ آی‌ کردن خبر ممکن است به دستگیری سایر خانواده منجر شود."
لازم به ذکر است گیتا رضائی زینلانی کارشناس نرم افزار بوده و در یک شرکت مهاجرتی مشغول به کاربوده است.
تا کنون خانواده ی مشارالیه هیچ اطلاعی از محل بازداشت و شرایط جسمی‌ و روحی گیتا نداشته و صرفا،امروز به وی اجازه داده اند در یک تماس کوتاه تلفنی ، مراتب سلامت خود را به خانواه اش اعلام نماید.

انتقال ناگهانی یک زندانی بهایی به زندان مشکین شهر


 "رامین ایدلخانی"، شهروند بهایی ساکن پارس آباد اردبیل، به طور ناگهانی از زندان این شهر به زندان مشکین شهر منتقل شده است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رامین ایدلخانی که در حال گذراندن محکومیت یک ساله در زندان شهر مزبور بود، ۲۷ روز قبل بدون اطلاع قبلی و ارائه‎‌ی حکم به زندان شهرستان مشکین شهر منتقل شد.
این در حالیست که زندان مشکین شهر با محل سکونت نامبرده و خانواده اش بیش از دو ساعت و نیم فاصله‌ی زمانی دارد.
این شهروند بهایی بنابر حکم دادگاه انقلاب اردبیل به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "توهین به رهبری" به تحمل دو سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از اقامت در استان اردبیل محکوم شده بود که یک سال از حکم حبس وی بخشیده شد.
گفتنی ست که آقای ایدلخانی از ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۱، دوران محکومیت حبس خود را در زندان پارس آباد آغاز کرده است.

تداوم بی‌اطلاعی از حسن صارمی و فرزندانش


 علی‌رغم گذشت قریب به بیست روز از بازداشت حسن صارمی، حامد و شهلا صارمی، هیچ اطلاعی از سرنوشت این افراد در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صبح روز پنج شنبه ۱۶ خرداد ماه سال جاری، مامورین وزارت اطلاعات ۳ تن از اعضای خانواده‌‌ی علی صارمی، زندانی سیاسی‌ای را که در سال ۸۹  اعدام شد؛ در خانه و محل کارشان بدون هیچ توضیحی دستگیر کردند.
حسن صارمی(غلام حسین صارمی) برادر علی صارمی به همراه ۲ فرزندش حامد و شهلا صارمی که سابقه‌ی هیچ گونه فعالیت سیاسی ندارند، با نشان دادن حکمی مبنی بر بازداشت و اتقال ایشان به بند ۲۰۹ زندان اوین، بازداشت شده‌اند.
گفتنی ست که علاوه بر بازداشت، ماموران امنیتی منزل و فروشگاه آقای صارمی را تفتیش کرده و لوازم شخصی ایشان را نیز ضبط نمودند.
حسن صارمی، متولد سال ۱۳۳۸، دانشجوی رشته‌ی علوم اجتماعی و فعال در زمینه‌ی حقوق کودک است. هم‌چنین حامد صارمی متولد سال ۱۳۶۰ و فارغ تحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌ی مدیریت صنعتی می‌باشد.
شهلا صارمی نیز که از ضعف فیزیکی در رنج است و به همین خاطر دارو مصرف می‌نماید، متولد سال ۱۳۶۴ و دانشجوی رشته‌ی صنایع است.
بی اطلاعی از وضعیت نامبردگان در حالیست که همسر آقای صارمی هر روز به شعبه‌ی ۶ بازپرسی زندان اوین مراجعه می‌کند تا دستکم اطلاعی از وضعیت جسمی و روحی اعضایِ خانواده‌اش کسب نماید.

۱۳۹۲ تیر ۴, سه‌شنبه

علی نکویی، فعال سیاسی، بازداشت شد


 علی نکویی، از فعالان سیاسی و از مسئولان بخش کنترل فرودگاه شیراز بازداشت شد. همچنین از بازداشت سه فعال دانشجویی در شیراز نیز خبری در دست نیست.
به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، علی نکویی، از حامیان آیت‌الله دستغیب، روحانی منتقد رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۳۰ خردادماه هنگام خروج از محل کار، توسط چند مامور لباس شخصی دستگیر و به محلی نامعلوم برده شده است.
بنا به این گزارش مأموران امنیتی همزمان به منزل علی نکویی مراجعه کرده و ضمن بازرسی منزل وی و برادرش، وسایل شخصی از جمله کامپیوتر، سی‌دی، آلبوم‌های خانوادگی و برخی وسایل را ضبط کرده و با خود برده‌اند.
همچنین با گذشت نزدیک به دو هفته از بازداشت محمدرضا واحدی، آزیتا راستی فیروززاده و مهدی فرمانی، هنوز از وضعیت این سه فعال دانشجویی شیراز که روز سه‌شنبه ۲۱ خردادماه بازداشت شدند، خبری در دست نیست.

احضار شش کاندید معترض شورای شهر بوکان به اداره اطلاعات


 شش تن از کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات شوراها در شهرستان بوکان به اداره اطلاعات این شهرستان احضار شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز ساعت ۹ صبح شش تن از کاندیداهای معترض به نام های مهدی خدایی، سید عبدالله علایی برزنجی، مسعود محمودی، شورش دهبان، سید احمد حسینی و ژیان رسولی به اداره ی اطلاات احضار شدند.
به گفته خانواده های احضار شدگان شب هنگام طی تماس تلفنی از طرف آقای عثمانی و عباسی (نماینده و فرماندار شهرستان بوکان) به آنان هشدار داده شده بود که اگر از اعتراض خود دست برندارند دوباره با دخالت نیروهای اطلاعات مواجه خواهند شد و ضررهای ناشی از آن متوجه آنان خواهد بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش در ساعت ۱۲ ظهر از وضعیت هیچ یک از احضار شدگان اطلاعی در دست نیست.

ممانعت از برگزاری مراسم یادبود افشین اسانلو در مسجد الجواد


 گزارش‌ها حاکی از آن است که مسئولان امنیتی روز گذشته از برگزاری مراسم یابود افشین اسانلو، فعال کارگری و زندانی سیاسی جان باخته، ممانعت به عمل آوردند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مراسم یادبودی که مقرر شده بود، روز دوشنبه، سوم تیرماه در مسجد الجواد تهران برگزار شود، با مخالف نیروهای امنیتی لغو شد.
افشین اسانلو از هیئت موسس سندیکای رانندگان برون شهری (میان شهری)، ۴۲ ساله، پس از حمله‌ی قلبی در زندان رجایی شهر کرج، روز جمعه سی و یکم خرداد ماه و در حین انتقال به بیمارستان رجایی کرج جان باخت.
افشین اسانلو، برادر منصور اسانلو موسس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، به اتهام "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی" از سوی قاضی صلواتی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود.
شایان ذکر است که سهراب سلیمانی رئیس سازمان زندان‌ها، در شرایطی در گفتگو با خبرنگاری ایسنا، علت مرگ این زندانی را "سکته‌ی قلبی" اعلام کرده است که منصور اسانلو به مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران گفت: "برادرم هیچ گونه سابقه‌ی بیماری نداشته است و مسئولیت مرگ وی در زندان، بر عهده‌ی حکومت و کسانی است که وی را به دلیل فعالیت صنفی در شرایط غیر بهداشتی و محیط بسته با کیفیت غذای نامناسب نگهداری کردند."
گفتنی ست، مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز شنبه یکم تیرماه، با انتشاربیانیه‌ای خواهان تشکیل کمیته‌ی مستقل حقیقت یاب از طرف دولت ایران در همکاری با گزارشگران حقوق بشری سازمان ملل متحد در مورد مرگ پر ابهام آقای افشین اسانلو  و نیز سلسله مرگ‌های مشابه سال‌های اخیر، در زندان های کشور شد.

بازداشت و بی‌خبری مطلق از وضعیت یک شهروند سلماسی


 از سرنوشت یک شهروند سلماسی به نام "هادی قزلباش" که توسط وزارت اطلاعات این شهرستان بازداشت شده، هیچ اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، هادی قزلباش ۳۶ ساله فرزند حسن و اهل روستای حسن آباد، از توابع شهرستان سلماس که روز شنبه یکم تیر ماه توسط ماموران وزارت اطلاعات این شهرستان بازداشت شد، پس از گذشت سه روز هیچگونه تماسی با خانواده‌اش نداشته است.
هم‌چنین خانواده‌ی قزلباش، علی‌رغم مراجعه‌‌های مکرر به‌ اداره‌ی اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی، تاکنون موفق به کسب اطلاعی از وضعیت وی نشدند.
گفتنی ست که مقامات امنیتی اتهام این شهروند کرد را همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) عنوان کردند.

آرش محمدی به قرنطینه‌ی زندان تبریز منتقل شد


 آرش محمدی فعال دانشجویی که روز ۲۵ خرداد ماه ۱۳۹۲ در تبریز بازداشت شده بود، صبح امروز، ۳ تیر ماه به بند قرنطینه‌ی زندان تبریز منتقل شد.
نقی محمودی، وکیل دادگستری در گفتگو با هرانا گفت: "آرش محمدی فعال دانش‌جویی دانش‌گاه پیام نور تبریز و عده‌ای دیگر از دانش‌جویان دانش‌گاه‌های تبریز، ساعت ۲۳:۳۰ روز ۲۵ خرداد در فلکه‌ی دانشگاه تبریز توسط عده‌ای از ماموران لباس شخصی بازداشت و به اطلاعات سپاه پاسداران تبریز منتقل شده بودند."

وی افزود: "این دانش‌جویان صبح روز ۲۶ خرداد ماه به دادسرای تبریز منتقل و اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام و اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور توسط هاشم‌زاده، بازپرس شعبه‌ی ۴ دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به آن‌ها تفهیم شده است. تمامی دانش‌جویان از جمله امیر ناظری، فعال دانش‌جویی دانشگاه نبی‌اکرم تبریز به جز آرش محمدی به بند جوانان زندان مرکزی تبریز منتقل شده و فردای آن روز با قرار وثیقه‌ی ۱۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده اند ولی آرش محمدی با صدور قرار بازداشت به اداره‌ی اطلاعات سپاه عاشورای تبریز منتقل و تحت بازجویی هم‌راه با شکنجه‌ی جسمی سنگین قرار گرفته است. وی در اعتراض به اتهامات واهی وارده و نیز برخوردهای خشونت آمیز نیروهای امنیتی، از روز ۲۷ خرداد ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
آقای محمودی در ادامه به گزارشگر هرانا گفت: "هم‌زمان و عصر روز ۲۶ خرداد ماه ۸ تن از نیروهای سپاه پاسداران با مراجعه به منزل پدری آرش محمدی و در حالی که مادر وی در خانه تنها بود به زور وارد خانه شده و در مقابل اعتراض مادر آرش به نحوه‌ی برخوردشان وی را به تجاوز تهدید کرده و اظهار داشته بودند که پسر دیگرش یعنی سیاوش را نیز بازداشت و جنازه‌ی فرزندانش را تحویلش خواهند داد. در تمام طول مدت بازرسی منزل که هم‌راه با تخریب وسایل خانه نیز بود دو مامور مراقب مادر آرش محمدی بوده‌اند. ماموران خود در صحبت‌های خود با اعضای خانواده‌ی آرش به شکنجه‌ی فیزیکی آرش اذعان کرده و گفته بودند تا اتهامات وارده را نپذیرد برخورد ما نیز تغییری نخواهد کرد."
گفتنی است که طبق گزارش‌های دریافتی آرش محمدی به دلیل ضرب و جرح شدید و اعتصاب غذای ۸ روزه به لحاظ جسمی در وضعیت وخیمی قرار دارد.
آرش محمدی پیش‌تر نیز در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۰ به همراه برادرش دستگیر و پس از ۶۶ روز بازداشت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم، بازداشت شد و در ۲۱ دی ماه ۱۳۹۱ به صورت مشروط از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.

روند درمانی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد متوقف شده است


 روند درمان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد متوقف شده است و طی ۲ هفته گذشته ایشان هیچ تماسی با بستگان خود نداشته اند.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، در ۸ ماه گذشته از سه دختر میرحسین و رهنورد، یکی از آن‌ها یک ملاقات و دیگری دو ملاقات داشته. دیدار اول مربوط به عید نوروز می‌شود و دیدار بعدی که به صورت محدود و امنیتی تنها با یکی از دختران برگزار شد مربوط به دیدار دو هفته پیش “کوکب”، فرزند ارشد خانواده است.
از آن پس دیگر هیچ خبری مطلقا نرسیده است. تماس‌های محدود تلفنی که گاه ماه‌ها قطع می‌شود در حال حاضر وجود ندرد.
آن‌ها حتی نتوانسته اند تماس تلفنی با پدر و مادر خود داشته باشند. زهرا و نرگس آخرین بار صدای پدر و مادر خود را ۱۰ اردیبهشت ماه از پشت تلفن شنیده‌اند و همه این‌ها در حالی است که ملاقات و تماس با بستگان و دوستان از حقوق ابتدایی برای زندانیان بشمار می‌رود.
در حال حاضر دو هفته کامل است که هیچ خبری از میرحسین موسوی و زهرا رهنورد به دختران وی داده نشده است و آن‌ها حتی از شنیدن صدای پدر و مادر خود نیز محروم شده‌اند.
روند درمان آن‌ها نیز بدون توضیح خاصی به خانواده، متوقف شده و از تماس‌های تلفنی که هر از چندی با خانواده و به خصوص مادر خانم رهنورد برقرار می‌شد، خبری نیست.
این منبع همچنین اضافه کرد، دختران خانواده خبر داده‌اند که مدت‌هاست پرونده پزشکی میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را پزشکشان ندیده و روند درمان متوقف شده است.
آن‌ها از بیماری آرتروز مادرشان خبر داده‌اند که از شدت درد نیاز به تزریق آمپول کورتون دارد. اما هیچ خبری از رسیدگی به این بیماری وی در دست نیست.
آقای موسوی هم که دچار مشکل قلبی است. در پی اتفاقاتی که در یکی از مراجعات وی به درمانگاه امنیتی صورت گرفت، نسبت به برنامه احتمالی نیروهای امنیتی برای سوء قصد به جانش مشکوک شده و حاضر به انتقال به درمانگاه تحت نظر نیروهای امنیتی نیست.
وی با توجه به پیچیدگی رفتاری نیروهای امنیتی، درمان خود را منوط به تحت نظر پزشک معتمد خود و خانواده‌اش کرده و به همین بهانه روند درمان بیماری قلبی وی به حال تعلیق در آمده است.
این در حالی است که تاکنون در پی چند نوبت گرفتن آزمایش خون از میرحسین موسوی، هیچ نتیجه ای را به وی و یا خانواده‌اش منتقل نکرده اند.
گفتنی است، دختران رهنورد بارها در نوشته و مصاحبه های خود خواستار آزادی بی‌قید شرط پدر مادرشان و جبران ظلم‌هایی که بر آنان رفته ‌است شده‌اند.

پزشکی قانونی علت مرگ ستار بهشتی را شرایط خاص و فشارهای روحی اعلام کرد


 با گذشت ماه ها از کشته شدن ستار بهشتی وبلاگنویس در زندان، شجاعی، رئیس سازمان پزشکی قانونی بر این احتمال تاکید دارد که ستار بهشتی در اثر شرایط خاص و فشارهای روحی فوت کرده است.
ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویس اهل رباط‌کریم بود که به دلیل انتشار مطالب انتقادی علیه دولت ایران توسط پلیس فتا دستگیر شد. وی نهم آبان ۱۳۹۱ دستگیر و به زندان اوین تهران منتقل گردید، لیکن چهار روز بعد در حالی که به بازداشتگاه پلیس منتقل شده بود، در آنجا درگذشت.
خانواده بهشتی، هنگام دفن جسد وی آثار کبودی را در بخش هایی از بدن او مشاهده کرده بودند.
اکنون پس از گذشت ماه ها از آن واقعه، هنوز به پرونده قتل این فعال وبلاگ نویس رسیدگی نشده است.
به گزارش کلمه از گفت و گوی تفصیلی رییس سازمان پزشکی قانونی با رسانه‌های دولتی، وی با اشاره به پیچیده بودن پرونده ستار بهشتی گفته است: "پرونده ستار بهشتی یکی از پرونده‌های بسیار پیچیده و مشکل بود که علت فوت در وهله اول آنقدر واضح نبود که قابل تشخیص باشد، در اینگونه پرونده‌ها معمولاً می‌گویند علت فوت نامشخص است اما چون بحث این پرونده خیلی حساس بود مدام آزمایشات و کمیسیون‌های مختلف تخصصی تشکیل شد و آنقدر متخصصان رشته‌های مختلف روی علائم آزمایشات بحث کردند تا توانستند جواب نهایی را ارائه دهند."
وی در ادامه تصریح کرده است که ما هم روز اول همین نظر را دادیم که احتمال قوی وجود دارد که بر اثر شرایط خاص و فشارهای روحی ستار بهشتی فوت‌کرده است اما نباید فراموش کرد که ما اصلاً در کار کارشناسان دخالت نمی‌کنیم و فقط نظریات را بیان می‌کنیم.
محسنی اژه ای در اولین اظهار نظر خود وجود ضربه و کبودی بر بدن ستار بهشتی را تایید کرد و پس از آن بود که خبر از مرگ ستار بهشتی در اثر ایست قلبی داده شد.
تاکنون نیز از سوی پزشکی قانونی اظهارات چندگانه ای در خصوص مرگ ستار بهشتی در زندان شده است. اما مجموعه گزارش ها حاکی از آن است که این زندانی سیاسی در بازجویی ها توسط بازجویان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته، به طوری که این شکنجه‌ها باعث از کار افتادن کلیه و مرگ او در روز شنبه ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۱ در بازداشتگاه پلیس فتا شده است.
بعد از انتخاب روحانی به ریاست جمهوری، گیتی پور فاضل، وکیل خانواده ستار بهشتی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور منتخب ملت با ابراز نگرانی از روند طولانی رسیدگی به این پرونده از سوی مسئولان نوشت: "هفت ماه ازمراجعه خانواده او به من وهشت ماه هم از تشکیل پرونده قتل این جوان ۳۲ ساله که در۱۶ آبانماه ۱۳۹۱می گذرد لیکن تاکنون ازبازپرسی به دادگاه برای ارسال نگشته است."
گیتی پور فاضل در خصوص رسیدگی به پرونده این قربانی شکنجه می افزاید: "پرونده پیچیده نیست، پلیس فتا که کارش پرسه زدن درفضای سایبری وچک کردن سایتها و وبلاگهاست با نوشته های این جوان که مربوط به گرانی وتورم روزافزون،ویرانی اقتصادی کشور و تنگدستی مردم که همچنان ادامه دارد، برخوردکرده شناسایی می شود سپس چهارنفر ازماموران پلیس فتا به خانه او یورش برده ودرنهم آبان ماه سال گذشته بنا به گفته خانواده اش بدون نشان دادن حکم جلب دستگیرش می کنند وپس ازبازجویی های نخستین به زندان اوین تحویل می دهند. کسانی که در زندان با وی همبند بوده اند شهادت داده اند که بدن وی پرازکبودی وازنظر روحی دروضع نامناسبی بوده است ، دوباره پلیس فتا ستار را ازمحوطه اوین بیرون برده و در جایی نامعلوم هنگام بازجویی جانش ازدست می رود."

افزایش تعداد مبتلایان به ایدز و سکوت مرگبار رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی


 حدود ۲۶ هزار نفر مبتلا به بیماری ایدز در کشور شناسایی شده اند؛ اما براساس برآوردی که سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت سال های پیش ارائه داده اند، حدود ۸۳ هزار نفر در کشور به بیماری ایدز مبتلا هستند. برخی کارشناسان رقم مبتلایان را بیش از این‌ها می دانند.

ابراهیم ترکی، مدیر عامل انجمن پیشگیری از آسیب های اجتماعی، در گفتگو با ایلنا، متهم ردیف اول شیوع ایدز در کشور را دستگاه‌های فرهنگی اعلام کرده و عدم آگاهی نسبت به روابط درست جنسی را رو به رشد دانسته و از جمله گفته است که  در کشور اطلاع رسانی مطلوبی در مورد پیشگیری از ایدز انجام نمی‌شود و به دلیل شرم و حیای کاذبی که در این زمینه وجود دارد، خانواده‌ها به فرزندانشان آموزش‌های لازم را نمی‌دهند.
علاوه بر این در مدارس و دانشگاه‌ها نیز فعالیت مؤثری در زمینه آموزش پیشگیری از ایدز از طریق رابطه جنسی انجام نمی‌شود و رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی هم دچار سکوتی مرگبار شده‌اند.

وی نیز رشد بیماری ایدز در جمهوری اسلامی ایران را تأیید کرده و به عنوان نمونه گفته است که در گذشته انتقال ویروس بیماری ایدز از مادر به فرزند ۱ درصد بود، اما اکنون به ۸ /۳ درصد افزایش پیدا کرده است و این زنگ خطری برای گسترش ایدز در کشور است.

ابراهیم ترکی در ادامه به انتقاد از عدم حمایت دولت نهم و دهم از سازمان های مردم نهاد و انجمن‌های تخصصی پرداخت و افزود که مدت‌هاست دستگاه‌های دولتی دیگر حمایتی از سازمان‌های مردم نهاد نمی‌کنند.

وی همچنین گفت که سازمان های بین المللی، دولتی و خیری به ما کمک می کردند، اما این روزها خیرین اوضاع مالی خوبی ندارند و خودشان گرفتار هستند. سازمان های بین المللی هم با توجه به شرایط بین المللی با مشکلات زیادی در این زمینه مواجه هستند. سازمان‌های دولتی نیز سازمان های مردم نهاد را فراموش کرده اند و همین مسائل باعث شده است که فعالیت های تخصصی غیردولتی نسبت به گذشته کمرنگ تر شود.

حکم قطع دست شش نفر در شیراز اجرا می‌شود


 علی القاصی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت حکم قطع دست شش نفر در این شهر صادر شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، دادستان شیراز در یک نشست خبری افزود: "شش حکم قطع ید صادر شده که در انتظار جواب مکاتبات انجام شده با رئیس قوه قضاییه هستیم که به زودی اجرایی خواهد شد."
چند ماه پیش نیز انگشتان فردی به جرم سرقت در شیراز قطع شد.
القاصی در بخش دیگری از سخنانش وجود زندانی سیاسی در شیراز را رد کرده و مدعی شده است که: "زندانی سیاسی در شیراز نداریم بلکه افرادی وجود دارند که به دلیل ارتکاب جرائم عمومی بازداشت شد‌ه‌اند اما خانواده‌های آن‌ها سعی دارند موضوع این دستگیری‌ها را سیاسی جلوه دهند."
به گفته وی "تعدادی بازداشت‌ها به دلیل جرایم عمومی از جمله اختلال در نظم و امنیت، عدم توجه به دستورات پلیس و…. بوده است."

دادستان اصفهان: ۴۰ نفر طی سال گذشته اعدام شدند


 دادستان عمومی و انقلاب اصفهان خبر از اعدام ۴۰ تن در سال گذشته داد و گفت حکم ۱۲ متهم به قاچاق مواد مخدر به تایید رسیده است.
بنا به گزارش فارس، دادستان عمومی و انقلاب استان اصفهان محمدرضا حبیبی ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت: "۴۰ نفر در زمینه‌ مواد مخدر در سال گذشته اعدام شده‌اند."
حبیبی همچنین به‌ مهم‌ترین پرونده‌ی اخیر در رابطه با قاچاق مواد مخدر اشاره کرد و مدعی شد: "۱۲ نفر قاچاقچی عمده خرید و فروش بیش از یک تن کراک که یکی از آنها بین‌المللی است دستگیر و حکم اعدام تمام آنها صادر شده است."

احمد عسگری روزنامه نگار و فعال دانشجویی بازداشت شد


 احمد عسگری روزنامه نگار، فعال دانشجویی و از دانشجویان دانشگاه تهران مرکز بازداشت شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، احمد عسگری فعال دانشجویی و از دانشجویان رشته روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز، شب پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ماه در پارک فدک تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.
مامورین امنیتی پس از بازداشت این فعال دانشجویی را به منزلش برده و ضمن تفتیش منزل، لوازم شخصی وی را ضبط کرده و با خود میبرند.
یکی از نزدیکان این فعال دانشجویی به گزارشگر هرانا گفت: "وی را به همراه وسایلش به زندان اوین منتقل کرده اند."
گفتنی است، احمد عسگری که در روزنامه های کارون و مردم سالاری فعالیت کرده، سابقه بازداشت در سال ۱۳۸۸ را نیز داشته است.

یک اعدام در ملاء عام و سه اعدام در زندان مرکزی شهرکرد


 یک متهم به قاچاق مواد مخدر در ملاء عام در شهرکرد اعدام شد و سه تن دیگر از جمله یک زن در زندان مرکزی این شهر اعدام شدند.
بنا به گزارش روابط عمومی دادگستری استان چهارمحال و بختیاری، حکم اعدام فردی که به اتهام مشارکت در حمل و نگداری ۲۵۴۰ گرم هروئین در شعبه اول دادگاه انقلاب  شهرکرد صادر و توسط دادستان کل کشور مورد تأئید قرار گرفته بود، سحرگاه روز پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ماه در محل سکونت این فرد واقع در منطقه مهدیه شهرکرد به مرحله اجرا درآمد.
همچنین همزمان با اجرای این حکم، احکام یک زن و دو مرد دیگر متهم به قاچاق مواد مخدر که هرکدام به اتهام خرید و مشارکت در حمل و نگهداری هروئین به اعدام محکوم شده بودند پس از تأئید از سوی دادستانی کل کشور در محل زندان مرکزی شهرکرد اجرا گردید.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.
بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

اعدام ۱۴ زندانی طی سال گذشته در استان هرمزگان


 مدیرکل دادگستری هرمزگان از اعدام ۱۴ زندانی طی سال گذشته در این استان خبر داد که پیشتر در رسانه ها رسمی اعلان نشده بود.
به گزارش خبرنگار ندای هرمزگان، علی علیا  که در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته قوه قضائیه سخن می  گفت، مدعی شد: از میان ۲۹۷ محکوم به اعدام در سال گذشته ۱۴ نفر حکمشان تایید و اعدام شدند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ نفر اعدامی در زندان های هرمزگان منتظر اجرای حکم شان هستند .
گفتنی است، هیچ یک از ۱۴ اعدام سال گذشته استان هرمزگان در رسانه های رسمی اعلان نشده بود.
بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:
ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.
بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.
بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

قتل دختر ۱۵ ساله توسط پدر با انگیزه ناموسی


 رییس پلیس آگاهی فرماندهی غرب استان تهران ضمن بیان جزئیات قتل دختر ۱۵ ساله در شهرقدس (قلعه حسن خان)، گفت: این فرد با ضربات متعدد سنگ و با روسری توسط پدرش به قتل رسیده است.
سرهنگ خدادادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در اواخر اردیبهشت‌ماه سال‌جاری مردی حدود ۵۰ ساله با لباس خونین وارد کلانتری ۱۲ شهرقدس شد، گفت: این مرد با ظاهر و البسه غرق به خون عنوان کرد که دخترش را به قتل رسانده است.
وی با بیان اینکه پس از اظهارات این مرد، تحقیقات ماموران کلانتری آغاز شد، گفت: "این فرد عنوان داشت که دختر ۱۵ ساله خود را که "راضیه" نام داشت را با ضربات متعدد سنگ به قتل رسانده است.
رییس پلیس آگاهی فرماندهی غرب استان تهران بیان کرد، این فرد انگیزه قتل دخترش را فساد اخلاقی عنوان کرد.
خدادادی با بیان اینکه ماموران در بدو ورود با جسد غرق به خون "راضیه" مواجه شدند، گفت: "بررسی‌های اولیه نشان داد که درگیری اولیه فی ما بین پدر و دختر در طبقه اول ساختمان در اتاق مقتوله رخ داد."
وی با بیان اینکه جسد "راضیه" بنا به دستور مقام قضایی برای کالبد شکافی و تعیین علت‌نامه مرگ، راهی پزشکی قانونی شد، گفت: "پدر ۵۱ ساله مقتوله اعلام کرد که به دلیل برخی مسائل و اختلافات با راضیه درگیر شده و ابتدا با واردکردن ضربات متعدد سنگ به سر وی، او را مضروب کرده اما هنگامی که متوجه شده که او هنوز جان خود را از دست نداده است، او را با روسری به قتل می‌رساند."
رییس پلیس آگاهی فرماندهی غرب استان تهران افزود: "متهم به همراه پرونده متشکله در اختیار مقام‌قضایی قرار گرفت."

۱۳۹۲ تیر ۱, شنبه

دو روز اعتصاب غذای زندانیان سیاسی در اعتراض به شرایط صنفی


 یازده تن از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به خواسته های صنفی خود دست به اعتصاب غذای دو روزه زدند.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این ۱۱ زندانی در اعتراض به ضرب و شتم زندانیان از سوی مسئولین زندان، توهین و تحقیر زندانیان از سوی مسئولین، نداشتن حق تلفن، کم بودن وقت هواخوری، وضعیت بد غذا، اخلال در ملاقات بخصوص ملاقات حضوری، و همچنین فضای کم سالن ۱۲ برای زندانیان؛ روز جمعه ۳۱ خرداد و شنبه ۱ تیر را دست به اعتصاب غذا زده اند.
نام زندانیان اعتصاب کننده عبارت است از: سعید ماسوری، شاهرخ زمانی، رسول بدغی، محمد بنازاده امیرخیزی، نامق محمودی، صالح کهندل، حمیدرضا برهانی، خالد حردانی، عباس بادفر، محمدعلی منصوری و ناصح یوسفی.

احتمال معلولیت یک زندانی به‌دلیل عدم رسیدگی پزشکی بهداری زندان اوین


 علیرضا احمدی که از در رفتگی لگن پا رنج میبرد، در آستانه فلج شدن قرار گرفته است.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، علیرضا احمدی زندانی ۳۰ ساله محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوین به دلیل مشکل دررفتگی لگن پا که از کودکی دچار آن بوده است و عدم رسیدگی پزشکی توسط بهداری زندان اوین و متعاقبا حاد شدن بیماری وی، در آستانه معلولیت از ناحیه پا قرار دارد.
وی که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اتهام همکاری با دول متخاصم به ۴ سال زندان محکوم شده بود، در تاریخ ۸ مهر ماه ۱۳۹۱ جهت تحمل محکومیت خود به زندان اوین فراخوانده شد.
از ابتدای ورود علیرضا احمدی به زندان اوین، بهداری زندان برای تسکین درد وی از داروی متادون و مصرف به صورت روزانه استفاده نموده که مصرف بیش از اندازه آن در ۹ ماه گذشته تاثیر بدی روی وی داشته است به طوری که او دچار اختلالات شدید روانی ناشی از مصرف متادون شده و پیگیری برای اعزام این زندانی به بیمارستان جهت عمل جراحی بی نتیجه مانده است.

بی خبری از وضعیت پژمان ظفرمند پس از بازداشت مجدد


 پژمان ظفرمند ۲۶ خرداد ماه سال جاری در محل کار خود توسط افراد ناشناس بازداشت و به نقطه نا معلومی منتقل شده است.
بنا به گزارش تارنمای کلمه، پژمان ظفرمند، از بازداشت شدگان سرای اهل قلم در آبان ماه سال گذشته است که پس از آزادی بار دیگر و در ابتدای هفته ی جاری بازداشت شده است.
سه شنبه ۹ آبان٬ حدود ۷۰ نفر از شرکت کنندگان در سرای اهل قلم توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند که پس از آزادیِ بسیاری از متهمان، ۱۷ نفر که مهدی خزعلی هم در میان آن‌ها بود با یک دستگاه ون به زندان اوین منتقل و دو نفر دیگر نیز به نام‌های پژمان ظفرمند و مهدی کریمی جداگانه توسط پلیس امنیت به اوین منتقل شدند.
در اردیبهشت سال جاری پژمان ظفرمند، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به سه سال حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از عضویت در احزاب و فعالیت‌های رسانه ای و مجازی محکوم شد.
پژمان ظفرمند در انتخابات اخیر قائم مقام ستاد جوانان شرق تهران دکتر عارف بود که پس از ائتلاف روحانی و عارف، به جمع حامیان روحانی پیوست و یک روز پس از انتخابات بازداشت شد و تا به حال هیچ اطلاعی از وضعیت او در دست نیست.

انتقال افشین اسانلو به بیمارستان در پی حمله قلبی


 افشین اسانلو پس از حمله قلبی به بیمارستان منتقل شد و تا کنون از سرنوشت وی اطلاعی در دست نیست.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، افشین اسانلو از هیئت موسس سندیکای رانندگان برون شهری (میان شهری) روز گذشته پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ماه حدود ساعت ۱۷ دچار حمله قلبی می‌شود و به کمک سایر زندانیان سیاسی به بهداری زندان رجایی شهر و سپس بیمارستانی خارج از زندان منتقل می‌گردد.
یکی از زندانیان به گزارشگر هرانا گفت: "احتمالا وی را به بیمارستان رجایی کرج منتقل کرده اند."
گفتنی است، تا این لحظه از وضعیت وی هیچ اطلاعی در دست نست.
این زندانی سیاسی سالن ۱۲ زندان رجایی شهرکرج ۴ ماه را دربند ٢٠٩ زندان اوین و یک ماه را نیز دربازداشتگاه اطلاعات کرج بوده است و فشارهای وارده در زندان موجب بروز مشکلات جسمی برای وی شده است.
تارنمای کلمه چندی پیش گزارش داده بود، ضربات متعدد کابل که در بازداشت‌گاه وزارت اطلاعات بر بدن افشین اسانلو وارد شده باعث پارگی در کف پا و ایجاد غده در کتف او شده است.
این فعال کارگری از سوی قاضی صلواتی به ۵ سال حبس تعزیری به اتهام "اجتماع و تبانی" محکوم شد و دادگاه تجدید نظر استان تهران نیز این حکم را تایید کرد.

تمدید قرار بازداشت جمیله کریمی، فعال اصلاح طلب استان فارس


 بیش از دو ماه از بازداشت جمیله کریمی عضو شورای ائتلاف اصلاح‌طلبان فارس و مشاور استاندار دوران اصلاحات در حوزه ی زنان، می گذرد و بر اساس گزارش ها، قرار بازداشت این فعال اصلاح طلب مجددا برای یک هفته دیگر تمدید شده است.
به گزارش جرس، بازداشت خانم کریمی در روزهایی نزدیک به انتخابات و پس از دعوت از آقای خاتمی برای حضور در انتخابات صورت گرفت.
مدیرکل امور بانوان و جوانان استانداری فارس در زمان اصلاحات و عضو شورای مرکزی ائتلاف اصلاح طلبان استان فارس، صبح چهارشنبه ۲۱ فروردین در منزل شخصی اش توسط ماموران اطلاعات فارس بازداشت شد.

محرومیت از تحصیل برای دانشجوی فوق تخصص کرد اهل سنت


 دکتر موسی احمدی دانشجوی فوق تخصص "غدد و متابولیسم" اهل سنت و از اعضای "مکتب قرآن" از ادامه تحصیل محروم شد.
بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، " دکتر موسی احمدی" دارای بورد تخصّصی بیماری های داخلی، در آزمون پذیرش دستیار فوق تخصّصی بهمن ماه ۹۱، در رشته ی "غدد و متابولیسم" در دانشگاه علوم پزشکی تهران، موفق به کسب نمره قبولی می شود؛ اما پس از مدتی اسم ومشخصات وی از سایت سازمان سنجش و آموزش پزشکی، به عنوان قبولی آزمون فوق تخصص حذف می شود.
پس از مراجعه ی حضوری ایشان به دبیرخانه شورای تخصص، با پاسخ آنها روبرو می‌شود که: "هیچ مشکل علمی- آموزشی ندارید و تنها حراست مانع از ادامه ی تحصیل شما شده است ."
لازم به ذکر است، پیشتر نیز تنی چند از دبیران و معلمان "مکتب قرآن" ممنوع التدریس شده بودند و مدرک طبابت چند تن از پزشکان وابسته به این گروه لغو شده بود.
مکتب قرآن، مدارسی دینی بود که در مناطق اهل سنت ایران توسط علامه احمد مفتی‌زاده بنیان گذاری شد. این مدارس دینی که ابتدا درسال ۱۳۵۶ در سنندج و مریوان به صورت مدرسه قرآن تاسیس گردید، بعد‌ها به "مکتب قرآن" تغییر نام و به صورت یک حرکت دینی در منطقه اهل سنت غرب کشور در آمد.

بازداشت ۱۶ نفر در حاشیه شادی خیابانی در بوشهر


 فرمانده انتظامی استان بوشهر مدعی شد سه‌شنبه شب گذشته در حاشیه شادی مردم بوشهر پس از پیروزی تیم ملی فوتبال ایران، ۱۶ نفر بازداشت شده اند.
سردار حیدر عباس زاده در گفتگو با "خلیج فارس" اظهار داشت 16 نفر از جوانانی که پس از پیروزی تیم ملی مقابل کره جنوبی، به شادمانی پرداخته بودند توسط پلیس بازداشت شدند.
وی در دنباله ادعا کرد این ۱۶ نفر مشروبات الکلی مصرف کرده بودند و به سنگ‌پرانی برای ماموران نیروی انتظامی، آتش زدن سطل‌های زباله، تخریب چراغ‌های روشنایی و تخریب اموال عمومی مشغول بوده اند.

تهدید خانواده‌ی آرش محمدی از سوی ماموران امنیتی


 با وخامت حال آرش محمدی نگرانی در مورد وضعیت وی افزایش یافته و از سوی دیگر پیگیری های خانواده وی با تهدید به بازداشت ایشان همراه بوده است.
نقی محمودی فعال حقوق بشر و وکیل دادگستری در گفتگو با  گزارشگر هرانا گفت :"آرش محمدی که چهارمین روز اعتصاب غذای خود را در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات نیروی انتظامی تبریز می‌گذراند به دلیل شدت ضرب و شتم در حین دستگیری و پس از آن در وضعیت وخیمی به سر می‌برد."
وی همچنین ادامه داد: "از طرفی ماموران نیروی انتظامی در مقابل پیگری خانواده‌ی او و اظهار نگرانی آن‌ها در رابطه با وضعیت فرزندشان با تهدید به بازداشت برادر وی، سیاوش محمدی اظهار داشته‌اند جنازه‌ی پسرتان را تحویلتان خواهیم داد."
این فعال حقوق بشر در پایان افزود: "بر طبق گزارش‌های دریافتی، ۸ تن از ماموران امنیتی پس از بازداشت آرش محمدی با مراجعه به منزل پدری وی اقدام به تخریب وسایل منزل کرده و در مقابل اعتراض مادر آرش محمدی، او را تهدید به ضرب و شتم و تجاوز کرده‌اند."
آرش محمدی فعال دانشجویی عصر روز ۲۵ خرداد و در پی سرازیر شدن مردم تبریز به خیابان‌ها پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری به همراه نزدیک به ۲۰ تن دیگر بازداشت و به اداره‌ی اطلاعات نیروی انتظامی تبریز منتقل شد. بسیاری از افراد بازداشتی پس از دو روز با قرار وثیقه‌ی ۱۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شدند اما وی همچنان در بازداشت به سر می‌برد.
آرش محمدی در اعتراض به ضرب و شتم شدید حین و پس از بازداشت از روی ۲۷ خرداد در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
گفتنی است، آرش محمدی پیش‌تر نیز در ۱۲ آبان ماه ۱۳۹۰ به هم‌راه برادرش دستگیر و پس از ۶۶ روز بازداشت، به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود. وی در روز ۲۵ شهریور ماه ۱۳۹۱ جهت اجرای حکم، بازداشت و در نهایت با آزادی مشروط در تاریخ ۲۱ دی ماه ۱۳۹۱ از زندان مرکزی تبریز آزاد شد.