۱۳۹۱ اسفند ۱۰, پنجشنبه

دو متهم قاچاق مواد مخدر در زندان ساری و کاشان اعدام شدند

  دو متهم قاچاق مواد مخدر در زندانهای ساری و مشهد اعدام شدند.

بنا به گزارش مهر، حکم اعدام یک متهم قاچاق مواد مخدر با حضور دادستان مرکز استان صبح امروز درزندان ساری به اجرا درآمد.

طی گزارش دیگری که واحد مرکزی خبر منتشر نمود، یک متهم به قاچاق ۳ کیلوگرم هروئین سحرگاه امروز در زندان مرکزی کاشان به دار آویخته شد.

معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان امروز مدعی شد: «این قاچاقچی ۳۱ ساله، سال ۸۹ به جرم حمل بیش از سه کیلوگرم هروئین دستگیر شده بود.»

سرهنگ کریمی افزود: «این متهم در دادگاه عمومی و انقلاب کاشان به اعدام محکوم و این حکم سحرگاه امروز در زندان مرکزی کاشان اجرا شد.»

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام

اجرای قصاص ۹۰ محکوم در انتظار استیذان رییس قوه قضاییه

رییس شعبه ۱۰۷ دادگاه عمومی جزایی گرگان گفت که پرونده ۹۰ نفر از محکومان به قصاص برای استیذان نزد ریاست قوه قضاییه ارسال شده است.

به گزارش ایسنا، رییس شعبه ۱۰۷ دادگاه عمومی جزایی گرگان گفت: بیش از ۹۰ پرونده محکومین به قصاص برای استیذان نزد رییس قوه قضاییه فرستاده شده است و وجود این محکومین در زندان که می‌دانند محکوم به قصاص هستند، ممکن است خطراتی از لحاظ امنیتی داشته باشد.

رییس شعبه ۱۰۷ دادگاه عمومی جزایی گرگان با اشاره به ضرورت تجدیدنظر در ساختار شوراهای حل اختلاف گفت: اینکه شوراهای حل اختلاف مانند دادگاه‌ها رسیدگی و حکم صادر می‌کنند امری مطلوب است اما مشکلاتی هم به همراه دارد زیرا اعتراض نسبت به احکام صادره از این شورا‌ها باید در دادگاه‌ها رسیدگی شود.

کولایی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر حل ریشه‌ای مساله مواد مخدر است و اینکه در اختصاص بودجه مقداری از بودجه به بحث درمان اختصاص داده شود.

وی در پایان بر ضرورت آیین دادرسی خاص برای رسیدگی به دعاوی خانواده تاکیدکرد.

در این مراسم همچنین فاضلیان رییس کل دادگستری استان گلستان به ارائه گزارشی درباره وضعیت قضایی این استان پرداخت.

چهار زندانی متهم به "تجاوز به عنف" در گچساران اعدام شدند

 صبح امروز و طی مراسمی در محوطه زندان گچساران، متجاوزان به عنف این شهرستان به دار مجازات آویخته شدند.

رئیس اداره زندان گچساران امروز در حاشیه اعدام و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس مطالعات و تحقیقات علمی، تجاوز به عنف محصول نوعی اختلال شخصیت ناشی از دوران کودکی و نوجوانی بوده و مشکلات فرهنگی، روحی، روانی و اقتصادی نیز در بروز این جرائم کاملا مشهود است.

افشین نارکی افزود: در مراسم امروز که در انظار عمومی برگزار شد چهار نفر از متجاوزان به عنف گچسارانی اعدام شدند.

وی یادآور شد: (س-ج)، (ش-ر)، (ک-ا) و (ی-ب) چهار متجاوز به عنفی بودند که امروز به دار آویخته شدند.

رئیس اداره زندان گچساران تصریح کرد: افراد نامبرده در سال 76 طی اقدامی بی‌شرمانه مرتکب جرم تجاوز به عنف شده بودند.

۱۳۹۱ اسفند ۵, شنبه

یک وبلاگ نویس در گناوه بازداشت شد

 یک وبلاگ نویس بوشهری در گناوه، توسط پلیس فتا شناسایی و بازداشت شد.

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، رئیس پلیس فتا استان بوشهردر گفتگویی مدعی شد: پیرو شکایت نماینده حقوقی یکی از سازمان‌های دولتی استان مبنی براینکه فردی نا‌شناس در وبلاگ اینترنتی اقدام به نوشتن مطالبی خلاف واقع بر علیه مسئولان آن سازمان به منظور تشویش اذهان عمومی کرده است، مأموران اقدامات خود را آغاز کردند.

این مقام انتظامی افزود: پس از تحقیقات فنی و تخصصی متهم در شهرستان گناوه شناسایی و دستگیر شد.

وی ادامه داد: متهم که پس از رویت مستندات و مدارک غیرقابل انکار چاره‌ای جز اعتراف نداشت به بزه انتسابی خود اعتراف کرد.

گفتنی است، این منبع به نام و مشخصات فرد بازداشت شده هیچ‌گونه اشاره ای نکرده است.

بی‌خبری مطلق از وضعیت دو شهروند اهل سلماس

  از وضعیت حبیب اطمانی و آزاد اطمانی دو شهروند سلماسی که توسط اداره اطلاعات بازداشت شده بودند، باوجود گذشت بیش از ۷ ماه هیچ اطلاعی در دست نیست.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حبیب اطمانی فرزند جعفر و آزاد اطمانی فرزند افروز اهل منطقه اسلام آباد شهرستان سلماس ۷ ماه پیش توسط اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

بازداشت شدگان تاکنون از حق دسترسی به وکیل و ملاقات آزادانه با خانواده‌های خود محروم بوده و تا کنون هیچ اطلاعی از وضعیت ایشان در دست نیست.

بر پای همین گزارش، علیرغم پیگیری‌های مستمر خانواده این دوشهروند ماموران وزارت اطلاعات شهرستان سلماس گفته‌اند که بازداشت شدگان به مکان و اداره دیگری منتقل شده‌اند که ما خبر نداریم و همین امر موجب نگرانی شدید خانواده این دو شهروند شده است.

این منبع همچنین گفته‌ که‌ چند ماه بعد از بازداشت از طریق یکی از نزدیکانشان که با دستگاهای امنیتی همکاری داشته‌ در جریان بازداشت نامبردگان به‌ اتهام امنیتی قرار گرفته‌‌اند.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

• ماده ۹۲ کنوانسیون حقوق زندانیان: زندانی محاکمه نشده باید اجازه داشته باشد بلافاصله خانواده خود را از بازداشت، مراحل محاکمه و از احوال خود مطلع کند. همچنین تمام امکانات مناسب برای برقراری ارتباط با خانواده و دوستان و نیز ملاقات حضوری، با نظارت و با در نظر گرفتن مقررات زندان و حفظ امنیت و نظم زندان، می‌بایست برای وی مهیا باشد.
• ماده ۱۸۰ آئین‎نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور: کلیه محکومان و متهمان تحت نظارت کامل و طبق مقررات این آیین‏نامه مجاز به داشتن ارتباط با بستگان و آشنایان خود می‌‏باشند و این ارتباط بوسیله ملاقات و مکاتبه‏‌ها انجام می‌‏پذیرد.

زندان و شلاق برای مسعود صادقی به اتهام هواداری از نهضت آزادی

 مسعود صادقی از هواداران نهضت آزادی ایران است که به جرم برگزاری گروه مطالعه تاریخ به شش سال حبس محکوم شد. این دانش آموخته دانشگاه هنر از آبان ماه سال جاری در بند ۳۵۰ زندان اوین بسر می‌برد.

بنا به گزارش جرس، پدر مسعود صادقی در این زمینه می‌گوید: "مسعود از هواداران نهضت آزادی بود و گروه تاریخ را برگزار می‌کرد. اما یکدفعه اول اسفند سال ۸۹ بازداشتش کردند یعنی‌‌ همان شبی که دخترش بدنیا آمد فردا صبح او را بازداشت و از خانه بردند. سه هفته در سلول انفرادی بود و اول برای او قرار پنجاه میلیونی صادر کردند که بعد به هفتاد میلیون افزایش دادند و بالاخره آزاد شد. تا اینکه نهم مهر ماه سال نود دادگاه او در شعبه پانزده انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. در دادگاه به غیر از مسعود و وکیلش و قاضی هیچکس دیگر حضور نداشت. حتی من که پدرش بودم اجازه حضور در جلسه دادگاه را نداشتم. در ‌‌نهایت هم ۲۵ مهر‌‌ همان سال حکم شش سال حبس تعزیری و هفتاد و چهار ضربه شلاق برای او صادر کردند که عینا در دادگاه تجدید نظر تایید شد. خود مسعود در مقابل این اتهامات دفاع و اعتراض کرد اما فایده‌ای نداشت. خود مسعود نوشته است که متن را قاضی صلواتی خواند و او فقط توانسته یاداشت برداری کند و پرونده‌های امنیتی اینطور است."

مسعود صادقی به همراه جعفر گنجی و آرش نجبایی دو تن دیگر از علاقمندان نهضت آزادی ایران بعد از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ بازداشت شدند و با اتهام مشابه در مجموع به هفده سال حبس تعزیری و شلاق محکوم شدند. مسعود صادقی به شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، جعفر گنجی به پنج سال حبس تعزیری و آرش نجبایی هم به شش سال زندان محکوم شدند.

آقای صادقی با ابراز ناراحتی از این حکم ناعادلانه خاطرنشان می‌کند: "مسعود تقریبا همزمان با جعفر گنجی و آرش نجبایی بازداشت شد. اما دادگاه آن‌ها با هم نبود و جداگانه برگزار شد. هفده سال حکم در مجموع برای آن‌ها صادر شد. هیچکدام از آن‌ها عضو نهضت نبودند تعجب من از این است که چرا چنین حکم سنگینی برای آن‌ها صادر کردند. حتی برای خود اعضاء نهضت هم اینقدر حکم صادر نکردند که برای این‌ها چنین حکمی دادند."

آقای صادقی در ادامه می‌افزاید: "یکی از اتهامات مسعود اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و راه اندازی گروه مطالعه تاریخ وابسته به نهضت آزادی بود. فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقام رهبری و توهین به رئیس جمهور هم از دیگر اتهاماتش بود حالا این اتهامات را چه جور به نهضت آزادی ربط دادند من هم نمی‌دانم. علاوه براینکه مسعود در هیچکدام از اجتماعات بعد از انتخابات شرکت نکرده و حتی عضو فیس بوک هم نبود."

خبر تکمیلی از بازداشت پنج شهروند در تهران

  آصف رضاییان، دانش آموز ۱۷ ساله همزمان با بازداشت میلاد یزدان‌نژاد در منزل پدری وی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۳۰: ۶ ماموران وزارت اطلاعات با مراجعه به منزل خانواده یزدان‌نژاد، مادر خانواده خانم "اکرم السادات سنجری" را به همراه فرزند ۱۷ ساله‌اش "میلاد یزدان‌نژاد" و مهمان خانواده "آصف رضاییان" بازداشت نمودند.

مامورین سپس به همراه میلاد که در مقطع پیش دانشگاهی درس می‌خواند به دبیرستان محل تحصیل وی مراجعه کرده و اقدام به بازداشت یکی از هم‌کلاسی‌های وی نمودند که عصر‌‌ همان روز آزاد شده است.

هم چنین ماموران امنیتی هم زمان به منزل "دینا کریمی راهجردی" مراجعه کرده و وی را به همراه فرزند ۲۰ ساله‌اش "حنیف عطارزاده" بازداشت نموده و به محل نا‌معلومی منتقل نمودند.

هیچ یک از بازداشت شدگان تا این لحظه موفق به تماس با بستگان خود نشده‌اند و از علت بازداشت و محل نگهداری ایشان اطلاع دقیقی در دست نیست.

یکی از نزدیکان خانواده یزدان‌نژاد به گزارشگر هرانا گفت: "زمانی که مامورین وزارت اطلاعات وارد منزل می‌شوند، تنها حکم بازداشت میلاد یزدان‌نژاد را در اختیار داشته و به رویت ساکنین می‌رسانند و بازداشت اکرم السادات سنجری و آصف رضایی غیر قانونی صورت گرفته است."

گفتنی است، اکرم السادات سنجری مادر زندانی سیاسی زندان رجایی شهر کرج میثاق یزدان‌نژاد می‌باشد که به اتهام محاربه به تحمل ۱۴ سال حبس محکوم شده است.

۱۳۹۱ اسفند ۴, جمعه

اذعان رئیس سازمان سنجش به ستاره دار شدن دانشجویان

 رییس سازمان سنجش با رد طرح این مباحث که دانشجوی ستاره‌دار (محروم از ادامه تحصیل) زیاد شده، اظهارکرد: با توجه به آمار سازمان سنجش تعداد دانشجویان ستاره‌دار تغییر نکرده است.

ابراهیم خدایی در گفت و گو با ایسنا، با تایید وجود دانشجوی ستاره‌دار گفت: از بعد از انقلاب اسلامی در کلیه دوران استعلام برای پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی وجود داشته است.

وی با بیان اینکه استعلام از وضعیت پذیرفته‌شدگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی از نهادهای اطلاعاتی،‌ کمیته انضباطی دانشگاه‌ها و نیروی انتظامی انجام می‌شود، اظهارکرد: بر اساس نتایج این استعلام‌ها پذیرفته‌شدگان می‌توانند با تعهد یا بدون آن ادامه تحصیل دهند.

خدایی با رد برخی گزارش ها مبنی بر اینکه در برخی دولت‌ها دانشجوی ستاره‌دار وجود نداشته، این اظهارنظرها را غیرمنصفانه خواند و گفت: استعلام از وضعیت دانشجویان قانون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و ربطی به دولت‌ها ندارد.

رییس سازمان سنجش ادامه‌داد: به عنوان مثال از تعداد ۱۱ هزار پذیرفته شده دوره دکتری ۹۱ حدود ۳۲ تن به عنوان دانشجوی ستاره‌دار معرفی شدند که آنان نیز درخواست تجدیدنظر کرده‌اند بنابراین روند تعداد دانشجویان ستاره‌دار افزایشی نداشته است.

وضعیت نگران کننده یک زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج

 نامق محمودی زندانی سیاسی که به اتهام محاربه بازداشت شده است در شرایط وخیم جسمی بسر می‌برد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نامق محمودی زندانی ۶۲ ساله که از کهولت سن و آب مروارید رنج می‌برد، هم اکنون در سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج در وضعیت نگران کننده‌ای بسر می‌برد.

باوجودی که این زندانی سیاسی بدلیل آب مروارید از ناحیه یک چشم کاملا نابینا گشته و چشم دیگر وی نیز دید بسیار محدودی دارد، بهداری زندان هیچ گونه اقدامی برای درمان و یا بهبود وضع جسمی وی انجام نمی‌دهد.

این زندانی سیاسی ۹ ماه پیش در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۹۱ به همراه سه فرزند خود، توسط وزارت اطلاعات بازداشت و در بند اطلاعات سنندج و سپس ۲۰۹ اوین مورد بازجویی قرار گرفت و سپس به سالن ۱۲ زندان رجایی شهر کرج منتقل گردید.

گفتنی است، هر سه فرزند وی در آبان ماه سال جاری آزاد شده‌اند ولی نامق محمودی کماکان بلاتکلیف در زندان بسر می‌برد.

اتهامی که قرار است نامق محمودی بخاطر آن محاکمه گردد محاربه عنوان شده است.

دست کم دو نفر در زندان یزد اعدام شدند

  دو زندانی متهم به حمل و نگهداری مواد مخدر سحرگاه امروز در زندان مرکزی یزد اعدام شدند

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، جوکار جاوید و غلام علیزاده دو شهروند اهل دهدشت که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر بازداشت شده بودند سحرگاه امروز در زندان مرکزی یزد اعدام شدند.

از آنجایی که گزارش اعدام این افراد تا کنون از سوی دستگاه قضایی اعلام نشده است از تعداد اعدام شدگان امروز در زندان مرکزی یزد اطلاعی در دست نیست.

گفتنی است چهار عضو دیگر خانواده جوکار جاوید نیز با حکم اعدام مواجه شده و حکم صادره بزودی در مورد ایشان اجرا خواهد شد.

امید جاوید و جمشید جاوید به همراه دو برادر دیگرشان در انتظار اجرای حکم اعدام بسر می برند.

یک نفر در اراک اعدام شد / بیش از هفتاد نفر از ابتدای سال جدید میلادی اعدام شدند

یک زندانی متهم به تجاوز به عنف صبح امروز در شهر اراک در ملاءعام اعدام شد.

به گزارش ایسنا، «علی - م» ۲۳ ساله به دلیل ارتکاب جرم ‌آدم‌ربایی و تجاوز به عنف، صبح چهارشنبه در شهرک فوتبال شهر اراک، در ملاءعام به دار آویخته شد.

بر اساس ادعای دستگاه قضایی وی در اواخر اردیبهشت ماه سال گذشته، با استفاده از یک دستگاه خوردو، پسر بچه‌ای ۱۵ ساله را هنگام بازگشت از هیئت عزاداری به عنوان مسافر سوار کرده و پس از تهدید به قتل به وسیله چاقو، وی را مورد آزار و اذیت قرار داده بود.

موج اعدام‌ها در ایران کماکان ادامه دارد یکی از مسئولین نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام داشت با اعدامهای امروز در اراک و کرمانشاه شماره اعدام‌ها از اول سال میلادی تا کنون بیش از ۷۰ نفر را شامل می‌شود که ۱۴ مورد آن در ملائ عام صورت گرفته است.

سه نفر در کرمانشاه اعدام شدند

سه زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر بامداد امروز در کرمانشاه اعدام شدند.

دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر کرمانشاه گفت: این ۳ نفر اقدام به نگهداری و فروش مواد مخدر از قبیل هرویین و تریاک می‌کردند و سابقه فروش مواد مخدر و حبس را در سال‌های گذشته داشتند.

آقای ملکی به سوداگران مرگ هشدار داد دستگاه قضا با این افراد به شدت برخورد می‌کند و هیچ گونه اغماضی نخواهد داشت.

۱۳۹۱ اسفند ۲, چهارشنبه

حسینی، شهروند بهایی ساکن سمنان جهت اجرای حکم بازداشت شد

 صبح روزیکشنبه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۱ یک شهروند بهایی ساکن سمنان به نام «اکبرپورحسینی» پس از احضار و معرفی خویش به دایره اجرای احکام دادسرای انقلاب سمنان بازداشت و برای گذراندن محکومیت ۱۸ ماهه به زندان سمنان منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اکبرپورحسینی به حکم دادگاه بدوی به اتهام تبلیغ علیه نظام و عضویت در جامعه بهایی به ۲ سال و۲ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۸ ماه حبس تعزیری تبدیل گردید.

از سوی دیگرمحل کسب (مغازه عینک فروشی) نامبرده در تاریخ ۹ آذر ماه سال جاری توسط ماموران اداره اطلاعات سمنان به همراهی ماموران حراست ادارات اماکن، تعزیرات، صنایع و علوم پزشکی مورد تفتیش قرارگرفت و نزدیک به ۲ میلیارد ریال از وسایل مغازه ضبط گردید و پس از آن در یک دادگاه غیابی از طرف اداره تعزیرات، نامبرده به ۳ میلیارد و ششصد هزار ریال جریمه نقدی محکوم شد.

هشت نفر در شیراز اعدام شدند

 هشت نفر از زندانیان متهم به قاچاق مواد مخدر امروز در زندان عادل آباد شیراز اعدام شدند.

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان فارس، این محکومان در دادگاه انقلاب اسلامی محاکمه و پس از تأیید احکام صادره توسط دادستانی کل کشور و تنفیذ آن و صدور دستور اجرا، از سوی رئیس قوه قضائیه به مرحله اجرا درآمد

معاون دادستان عمومی و انقلاب شیراز گفت: این افراد که در سال‌های 87 تا 91 به دست دستگاه‌های مأمور در امر مبارزه با مواد مخدر دستگیر و تحویل دستگاه قضایی این استان شده بودند مبادرت به تهیه، حمل و فروش مقادیر عمده مواد مخدر سنتی و صنعتی از جمله کراک، هروئین، حشیش و تریاک کرده بودند.

تهدید دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام در زندان ارومیه

 حفاظت زندان مرکزی ارومیه با احضار دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام اقدام به تهدید ایشان کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حفاظت زندان ارومیه که به دستور وزارت اطلاعات مسئولیت کنترل زندانیان سیاسی در زندان ارومیه را عهده دار است در اقدامی جدید با احضار سیروان نژاوی و ابراهیم عیسی‌پور دو زندانی سیاسی محکوم به اعدام، اقدام به تهدید ایشان کرده است.

این دو زندانی سیاسی به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب حیات آزاد کردستان به اعدام محکوم شده و حکم ایشان از سوی دیوان عالی کشور تائید و در انتظار اجرای حکم بسر می‌برند.

گفتنی است، حفاظت زندان ارومیه اخیرا ۷۰ زندانی عادی محبوس در این زندان را نیز به دفتر حفاظت زندان احضار کرده‌اند.

وضعیت بحرانی حسن ارک در زندان مرکزی تبریز

  وضعیت جسمانی حسن ارک فعال سیاسی که اینک در زندان تبریز به سر می‌برد، به نقطه حاد و بحرانی رسیده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ایشان به عوارض جسمانی قلبی، دیسک کمر و آسم مبتلا می‌باشند و وضعیت نامناسب زندان تبریز نیز موجب وخامت وضعیت وی شده است.

خاطر نشان می‌شود آزمایشهای‌ام آر آی حاکی از آسیب سه دیسک کمر ایشان است که ضرورت بستری و عمل فوری در بیمارستان را می‌رساند.

پزشک مستقر در زندان نظر خود را بر آزمایشهای‌ ام آر آی ارجح دانسته و بیان نموده که آقای حسن ارک هیچ گونه عارضه‌ای ندارند و درد کمر ایشان با پماد و ماساژ قابل حل است. ولی این سخن بر خلاف آزمایشات و نیز نظر متخصصین بیرون از زندان است که حتی عمل ماساژ را نیز خطرناک برای حال آقای ارک دانسته‌اند.

به نظر می‌رسد که مسئولین زندان و نیروهای امنیتی با کارشکنی در پرونده پزشکی این زندانی از اعزام ایشان به بیمارستان خارج از زندان جلوگیری می‌کنند.

یک فعال دانشجویی در یاسوج به شلاق و جریمه نقدی محکوم شد

 یک فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج از سوی دستگاه قضایی به ۲۰ ضربه شلاق و ۳۵۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حسام الدین قربانی، فعال دانشجویی دانشگاه یاسوج که سال گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده بود به ۲۰ ضربه شلاق و پرداخت ۳۵۰ هزار توان جریمه نقدی محکوم شد.

حکم صادره پس از چندین جلسه دادگاه و بازپرسی صادر و به نامبرده ابلاغ شده است.

صدور ۱۸ سال حبس برای یک زندانی سیاسی که دچار فراموشی شد

  یک زندانی سیاسی محبوس در بند ۱۲ زندان مرکزی ارومیه اخیرا از سوی دادگاه انقلاب به ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مصطفی فرجام بر اثر شدت شکنجه‌های جسمی که در اداره اطلاعات ارومیه بر روی وی اعمال شده است، دچار فراموشی شده است.

اما بر اساس اطلاعاتی که در کارت عکس زندان وی وجود دارد چهارم مهرماه سالجاری در ماکو بازداشت شده است و سپس در نهم بهمن ماه سالجاری به زندان ارومیه منتقل شده است.

بر اساس گزارش همبندیان این زندانی سیاسی وی با وضعیت وخیم جسمی که آثار شکنجه‌ها کماکان بر بدن وی وجود دارد به این زندان منتقل شده است و قادر به توصیف شکنجه‌ها و محل بازداشت خود و محل زندگی خود نیست.

جعفر افشاری پس از دوختن لب‌هایش به قرنطینه زندان ارومیه منتقل شد

 جعفر افشاری زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی ارومیه برای سومین بار پیاپی با دوختن لب هاش دست به اعتصاب غذا زد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی روز گذشته پس از اعلام اعتصاب غذا و دوختن لباهاش به قرنطینه زندان منتقل شد.

گفتنی است، دو برادر دیگر این زندانی به نامهای علی و حبیب الله افشاری به اتهام محاربه به اعدام محکوم شده‌اند.

قرنطینه زندان ارومیه محل نگهداری زندانیان تنبیهی است و در هفته چندین نفر بر اثر خودکشی و یا ضرب و شتم ماموران فوت می‌کنند.

یاشار پیری، فعال سیاسی به حبس و شلاق محکوم شد

 شعبه ۱۰۴ دادگاه جزایی تبریز یاشار پیری، فعال سیاسی را به سه ماه حبس تعلیقی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم کرد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این فعال سیاسی به اتهام اخلال در نظم عمومی به سه ماه حبس تعزیری که به مدت سه سال به حالت تعلیق در آمده است و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

گفتنی است، که یاشار پیری در جریانات اعتراضات مردم شهرهای ارومیه و تبریز به خشک شدن دریاچه ارومیه در شهر تبریز بازداشت شده بود.

انتقال یک زندانی سیاسی محکوم به اعدام به زندان ارومیه

روز گذشته سامان نسیم زندانی سیاسی محکوم به اعدام که در زندان مرکزی مهاباد بسر می‌برد به زندان ارومیه منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سامان نسیم شهروند مریوانی که در تیر ماه سال ۱۳۹۰ بازداشت شده است از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شد.

این زندانی سیاسی روز گذشته به دلیل نامعلومی به زندان ارومیه منتقل شد وی به اتهام محاربه از طریق عضویت در گروههای مخالف نظام در شعبه ۱ دادگاه انقلاب مهاباد به اعدام محکوم شده است و با انتقال وی به زندان ارومیه نگرانی در مورد اجرای حکم وی نیز افزایش یافته است.

سه نفر در شهر صدرای شیراز در ملاء عام اعدام شدند

حکم اعدام سه متهم به تجاوز، صبح امروز یکشنبه در شهر صدرای شیراز و در ملاء عام به اجرا درآمد.

بنا به گزارش تارنمای مهر، این سه متهم به نام‌های (ح-ع)، (ی-ف) و (م-و) متهم به ربودن و آزار و اذیت یک کودک بوده اند.

در حاشیه اجرای این حکم که با حضور مردم برگزار شد، معاون دادستان شیراز مدعی شد: حد الهی لواط طبق شرع انور اسلام و قانون مجازات اسلامی قتل است که تعیین کیفیت و نحوه آن بر عهده حاکم شرع و قاضی دادگاه صادر کننده است.

معاون دادستان شیراز در ادامه تصریح کرد: با پیگیری‌های مرجع انتظامی و دستگاه قضایی استان مجرمین شناسایی و پس از انجام تشریفات قانونی در شعبه دوم کیفری استان فارس محاکمه و حکم اعدام آنان صادر شد.

زارعی افزود: احکام این سه نفر در شعبه ۲۷ دیوان عالی کشور تأیید گردید و پس از اخذ استیذان رئیس قوه قضاییه اجرا شد.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

اصل ۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.

۱۳۹۱ بهمن ۲۹, یکشنبه

احضار تلفنی همسریکی از وکلای زندانی دراویش به اداره اطلاعات

 مریم شیرینی، از دراویش طریقت نعمت اللهی گنابادی و همسر امیر اسلامی، از سوی اداره اطلاعات تهران احضار شد.

بنا به گزارش تارنمای مجذوبان نور، خانم شیرینی از دراویش گنابادی و همسر امیر اسلامی از وکلای زندانی دراویش، صبح امروز به صورت تلفنی از سوی اداره اطلاعات تهران احضار شد.

ماموران امنیتی ضمن تماس با خانم شیرینی، اعلام کردند که ایشان باید روز یکشنبه ۲۹ بهمن ماه ساعت ۱۴، جهت پاره‌ای از توضیحات، خود را به اداره اطلاعات معرفی کند.

این درویش گنابادی به دلیل غیر قانونی بودن درخواست این مرکز امنیتی، اعلام داشته که از حضور در آنجا امتناع خواهد کرد.

خانم شیرینی اضافه کرد: اگر می‌خواهند مرا تهدید کنند باید این موضوع را بدانند که من از تهدیدات نیروهای امنیتی هراسی ندارم. سلاح شما (ماموران امنیتی) خشم و تهدید است، اما تنها سلاح من، صبر و توکل به خداست.

امیر اسلامی، همسر خانم شیرینی، از وکلای دراویش گنابادی‌ است که از شهریور سال گذشته بازداشت و در زندان اوین محبوس است و هم اکنون بیش از ۳۲ روز است به همراه ۶ تن از وکلای دراویش و مدیران سایت مجذوبان نور پس از اعتراض به روند دادرسی و امتناع از شرکت در جلسه دادگاه، به بازداشتگاه وزارت اطلاعات زندان اوین منتقل شده و تا کنون از وضعیت این زندانی عقیدتی و سایر دراویش زندانی در بند امنیتی ۲۰۹ زندان اوین اطلاعی در دست نیست.

چهار زندانی متهم به قاچاق مواد مخدر در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند

  چهار متهم قاچاق مواد مخدر روز گذشته در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ۴ متهم قاچاق مواد مخدر بنامهای پرویز میر بلوچ زهی ۲۴ ساله، محمد شاه نور زهی ۲۰ ساله، عبدالله براغویی ۲۷ ساله، غلام ریگی سیستانی ۳۸ ساله روز گذشته در زندان مرکزی زاهدان اعدام شدند.

یکی از نزدیکان غلام ریگی سیستانی به گزارشگر هرانا گفت: "غلام به همراه جعفر شاهزهی در حالی بازداشت شد که هیچ مواد مخدری از ایشان کشف نشده بود."

وی ادامه داد: "جعفر شاهزهی هم اکنون در زندان زاهدان زیر حکم اعدام قرار دارد و مسئولین گفته‌اند، حکم وی نیز بزودی اجرا خواهد شد."

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

اعدام ۳ متهم قاچاق مواد مخدر در اراک

دادستان عمومی و انقلاب اراک خبر از اعدام سه متهم به قاچاق مواد مخدر در این شهر داد.

فرشید محمد حسینی ‌طاهری امروز در گفت‌وگو با فارس مدعی شد: "این قاچاقچیان به اتهام خرید و فروش، حمل و نگهداری مواد مخدر و بر اساس رأی شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اراک به دار مجازات آویخته شدند."

وی تصریح کرد: ‌‌ "این متهمان به منظور تشدید مبارزه با سوداگران مرگ و تأمین سلامت و امنیت جامعه و در راستای اجرای احکام اسلامی صبح امروز اعدام شدند.

دادستان عمومی و انقلاب اراک با اشاره به این‌که این افراد به اتهام خرید و فروش و حمل مواد مخدر و نگهداری حدود پنج کیلوگرم هروئین و کراک و ماده صنعتی شیشه مجازات شدند، خاطرنشان کرد: این افراد با هویت "الف ـ ب" متولد ۱۳۶۰ به اتهام خرید و نگهداری یک کیلو و ۳۷۰ گرم شیشه، "م ـ ص" متولد ۱۳۶۵ به اتهام نگهداری یک کیلو و ۵۰۰ گرم هروئین و همچنین "ع ـ ف" متولد ۱۳۴۴ به اتهام نگهداری یک کیلو و ۳۸۲ گرم کراک و ۴۵۰ گرم شیشه و نگهداری ۳۹۰ گرم هروئین متهم بودند که هر سه این افراد در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اراک به اعدام محکوم شدند.

به گفته وی، حکم این افراد به تأیید دادستان کل کشور رسیده بود و سرانجام پس از انجام تمامی تشریفات قانونی در سحرگاه امروز به دار آویخته شدند.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

حکم اعدام دو تن از متهمین پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی به تایید رسید

  رئیس دیوان عالی کشور از تایید حکم اعدام مه آفرید خسروی و یک تن دیگر از متهمین پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی در دیوان عالی کشور خبر داد.

بنا به گزارش تارنمای چمران نیوز، آیت‌الله احمد محسنی گرکانی در پاسخ به این سوال که بر اساس شنیده‌ها ظاهرا در بخش اول پرونده فساد سه هزار میلیاردی که به دیوان عالی کشور ارسال شده فقط متهم ردیف اول یعنی مه آفرید خسروی و یکی دیگر از متهمان، حکم اعدامشان تائید شده است، ضمن تائید این خبر گفت که این پرونده در یکی از شعب دیوان در حال رسیدگی است و بزودی نتایج آرا اعلام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که از افرادی که به حکم اعدام محکوم شده بودند فقط همین دو نفر حکمشان تائید شده و مابقی محکومین حکمشان نقض شده است، تاکید کرد که از احکام صادر در پرونده توسط قضات عالی رتبه دیوان نقص گرفته شده و احکام نقض ماهوی نشده است از این جهت که اصلاح شود و مجددا به دیوان عالی کشور باز گردد.

آیت‌الله محسنی گرکانی ضمن تائید اینکه با این اوصاف احکام دو متهم پرونده فساد سه هزار میلیاردی تائید و مابقی مته‌مان پرونده‌شان دارای نقص است، خاطر نشان کرد که پس از رفع نقص در دادگاه مربوطه، مجددا پرونده مته‌مان برای تائید نهایی به دیوان عالی کشور برگشت داده می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که پس از اعلام احکام تائید شده، پس از چه مدت حکم اعدام مه آفرید خسروی به مرحله اجرا گذاشته می‌شود، گفت که این موضوع بستگی به وضعیت شعبه‌ای که پرونده را رسیدگی می‌کند دارد زیرا گاهی به مشکلات و مسائلی بر می‌خورند که زمان بیشتری برای سیر تحقیقات لازم است.

رئیس دیوان عالی کشور در خصوص زمان قطعی اجرای حکم اعدام هم مجددا تاکید کرد که البته موضوع بستگی به این دارد که باز شعبه از نظر رسیدگی دقیق پرونده با مسائل و مشکلات دیگری برخورد نکند چون مساله اعدام است. وی در پاسخ به این پرسش که بالاخره حکم اعدام چه زمانی حالت اجرایی پیدا می‌کند، گفت که پس از ابلاغ حکم اعدام مه آفرید خسروی در زمان خودش به مرحله اجرا گذاشته می‌شود.

پیچ و خم‌های رسیدگی به پرونده فساد مالی بزرگ

رسیدگی به پرونده فساد مالی از اواسط مرداد ماه سال گذشته آغاز شد و پس از ماه‌ها تحقیقات گسترده پرونده مته‌مان در دی ماه سال گذشته تکمیل و ۲۴ بهمن ماه سال ۹۰ با صدور کیفرخواست برای ۳۲ تن از مته‌مان به دادگاه رفت. اولین جلسه دادگاه نیز ۲۹ بهمن برگزار شد که بعد از آن رئیس دادگاه به خاطر وجود نواقصی در پرونده آن را به دادسرا بازگرداند.

در دادسرا نیز تلاش شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن نواقص اشاره شده رفع و پرونده دوباره به دادگاه فرستاده شود. پس از رفع نقایص پرونده به دادگاه ارسال و ۲۱ اسفند دومین جلسه محاکمه برگزار شد. در ابتدا پرونده ۳۲ متهم به دادگاه فرستاده شده بود که در ادامه تعداد مته‌مان به ۳۹ نفر رسید. پس از ۵ ماه در تاریخ ۲۵ تیر آخرین جلسه دادگاه برگزار شد.

سرانجام برای ۳۹ متهم این پرونده حکمی ۱۶۶۰ برگی صادر شد که در آن گزارش کار‌شناسان سازمان بازرسی، کار‌شناسان دادگاه و اظهارات وکلا و متهمان مورد استناد قرار گرفته است.

در این رای، مه آفرید خسروی، آقای (ب. ب) مشاور حقوقی مه آفرید، آقای (الف. ش) مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری امیر منصور آریا و آقای (س. ک) رئیس شعبه بانک صادرات گروه ملی فولاد در پرونده فساد مالی بزرگ به اعدام، رد مال و جزای نقدی محکوم شدند. همچنین مه آفرید متهم ردیف اول پرونده به پرداخت یک چهارم عواید حاصل از پولشویی به میزان ۲۵ هزار و ۷۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و پرداخت ۲۸ هزار میلیارد و ۵۵۴ میلیون ریال به بانک‌ها – معادل کل ال سی‌های پرونده محکوم شده است. رئیس دادگاه همچنین آقای (س. م) رئیس سابق بانک ملی کیش و آقای (د. م) از مته‌مان پرونده را به حبس ابد، رد مال و جزای نقدی محکوم کرده است.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

یک شهروند در زندان سنندج اعدام شد

 یک شهروند در سنندج به دستور مراجع قضایی در محوطه زندان مرکزی این شهر به دار آویخته شد.

بنا به گزارش تارنمای موکریان، بامداد روز شنبه ۲۸ بهمن سال جاری، یک شهروند اهل دیواندره به نام عمرشهبازی که به اتهام قتل، توسط دادگاه به اعدام محکوم شده بود، در محوطه زندان مرکزی سنندج به دار آویخته شد.

براساس همین گزارش، اتهام عمرشهبازی که حدود دو سال را در زندان سپری کرده بود از سوی مراجع قضایی، قتل عنوان شده است.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

یک زندانی در کارون اهواز اعدام شد

  یک زندانی که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر بازداشت شده بود سحرگاه روز گذشته در محوطه زندان کارون اهواز اعدام شد.

بنا به اطلاع گزارشگران حقوق بشر در ایران، اگران خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، صباح لویمی، ۳۸ ساله از اقلییت قومی عرب هویت این اعدامی می‌باشد که به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر اعدام شده است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حکومت ایران در سال گذشته میلادی به صورت متوسط ماهانه ۵۰ نفر را در ایران اعدام کرده است.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

یک متهم تجاوز به عنف در شیراز و در ملاء عام اعدام شد

روز گذشته یک متهم به تجاوز به عنف در میدان گاز شیراز در مقابل چشم مردم اعدام شد.

بنا به گزارش فارس، معاون دادستان شیراز در حاشیه مراسم اعدام متهم به تجاوز به عنف در شیراز در جمع خبرنگاران مدعی شد: "«ایمان – ب» ۲۹ ساله در پوشش مسافرکش شخصی، زنان و دختران را سوار بر خودروی خود می‌کرد و در مسیر حرکت با انحراف و تغییر مسیر ناگهانی و با سرعت بسیار از شهر خارج می‌شد تا به نیت شیطانی خود دست یابد."

کوروش زارعی اضافه کرد: حکم اعدام این فرد در شعبه چهارم دادگاه کیفری استان فارس صادر شده و در شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور به تایید رسیده است و پس از استیذان و سپری کردن مراحل قانونی امروز پنجشنبه در میدان گاز شیراز در ملا عام اجرا شد.

به گزارش فارس، جمعیت انبوه شاهد این مراسم بودند.

بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

اصل ۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.

تایید حکم ۵ سال زندان جمال قادرنژاد، فعال دانشجویی کرد

 طی روزهای اخیر دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی، حکم ۵ سال حبس را برای جمال قادرنژاد که توسط دادگاه انقلاب مهاباد صادر شده بود، قطعی اعلام کرد.

«عباس جمالی» وکیل جمال قادرنژاد، دانشجوی رشته علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور می‌اندوآب، در گفتگو با آژانس خبری موکریان، درباره حکم صادره گفت: حکم نهایی پنج سال زندان برای جمال قادرنژاد چند روز پیش از طرف شعبه دهم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی تأئید شد.

وی با بیان اینکه اتهام اصلی ایشان «عضویت در یکی از احزاب مخالف نظام» بود، اضافه کرد: علاوه بر این اتهام، که اصلیترین اتهام آقای قادرنژاد بود، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت ملی کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام نیز اتهام‌های دیگری بود که در پرونده ایشان آمده بود.

جمالی افزود: موکل بنده را اداره اطلاعات با همین اتهامات بازداشت کرده بود. نکته قابل تأمل و تعجب برانگیز برای بنده این بود که خود اداره اطلاعات صراحتا تقاضای اشد مجازات به استناد مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات کرده بود، که قانونا این موضوع ربطی به اداره اطلاعات ندارد و اصولا این ارگان نمی‌تواند برای کسی تقاضای مجازات کند چون اطلاعات حتی ضابط قضایی هم نیست. اگرهم ضابط قضایی باشد نمی‌تواند چنین کاری بکند، این امر مربوط به دادسرا و بازپرس است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه متاسفانه بازپرس پرونده هم بر اساس گزارش اداره اطلاعات کیفرخواست به دادگاه بدوی داده بود، ادامه داد: در حالی که آقای قادرنژاد اعلام کرده بود که هیچ عضویتی در احزاب مخالف نظام ندارد، ولی با این وجود قاضی دادگاه بدوی حکم به محکومیت ایشان صادر کردند.

جمالی اضافه کرد: قاضی پرونده عنوان کرده بودند که دیگر اتهامات نامبرده یعنی اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام، جرم‌های مستقلی نیستند و براین اساس آن‌ها را رد کردند ولی برای اتهام عضویت، حکم ۵ سال زندان برای ایشان صادر کردند.

وی همچنین افزود: در مرحله رسیدگی به پرونده در دادگاه بدوی، اداره اطلاعات ادعا کرده بود که مدارکی و شواهدی پانصد صفحه‌ای در اختیار قاضی پرونده قرار داده است که اتهام آقای قادرنژاد را اثبات می‌کند. بنده تقاضا کردم که این مدارک را مشاهده کنم ولی قاضی پرونده گفتند: «مدارک را من دیده‌ام، کافی است. شما لازم نیست ببینید» و هیچ مدرکی به ما ارائه نکرد.

عباس جمالی خاطرنشان کرد: بنده به همه این موارد در مرحله تجدیدنظر اشاره کردم که متأسفانه دادگاه تجدیدنظر بدون دقت به این مسائل و موارد خلاف واقعیت، رأی دادگاه بدوی را عینا تأیید کرد.

وکیل مدافع جمال قادرنژاد، با توجه به بیماری حاد موکلش، در این باره نیر اظهار داشت: در طول ایام بازداشت موکلم، بنده بار‌ها به دلیل بیماری دیسک کمر، به قرار بازداشت طولانی مدت ایشان اعتراض کردم و درخواست کردم که قرارشان به وثیقه تبدیل شود تا آقای قادرنژاد در بیرون از زندان به معالجه خودشان بپردازند ولی رئیس دادگاه به این مسأله هم توجهی نکردند.

وی افزود: موکل بنده الآن با دیسک کمر خیلی شدید در زندان مواجه هستند که در صورت ادامه این وضعیت احتمال وخیم شدن حال جسمی ایشان زیاد است.

عباس جمالی در پایان این گفتگو، نسبت به حکم صادره اینگونه اظهارنظر کرد: بنده همچنان معتقدم که حکم صادره برای جمال قادرنژاد کاملا ناعادلانه است چون در پرونده ایشان هیچگونه مدرک یا شاهدی مبنی بر اثبات اتهام ایشان وجود نداشت و حکم نامبرده صرفا به جهت گزارش اداره اطلاعات صادر گردیده است و به زعم بنده نه تنها روند رسیدگی به پرونده اصولی و قانونی نبود بلکه حکم صادره نیز قانونی نیست.

۱۳۹۱ بهمن ۲۶, پنجشنبه

هرانا؛ شش شهروند بهایی ساکن کرج مجموعا به شش سال حبس تعلیقی محکوم شدند

 شش شهروند بهایی ساکن کرج که در تیرماه سالجاری در پی مراجعه ماموران امنیتی مورد بازجویی قرار گرفته بودند از سوی دادگاه انقلاب مجموعا به شش سال حبس تعلیقی محکوم شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، مهرداد مهدوی، اورنگ مهدوی، کامران ثابت، افسانه مجیدی، نغمه رضوانی و بهارک ساحلی به اتهام تبلیغ علیه نظام هر کدام به یکسال حبس تعلیقی محکوم شدند.

افراد مذکور در طی شش ماه گذشته بار‌ها به اداره اطلاعات احضار و مورد بازجویی و تهدید قرار گرفته‌اند.


بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

• اصل ۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی: تفتیش عقاید ممنوع است و هیچ کس را نمی‌توان به صرف داشتن عقیده‌ای مورد تعرض و مواخذه قرار داد.
• بند ۱ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان بمناسبت عقایدش مورد مزاحمت اخافه قرار داد.
• بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی بیان دارد. این حق شامل آزادی تفحص و تحصیل و اشاعه اطلاعات و افکار از هر قبیل بدون توجه به سر حدات خواه شفاهاً یا بصورت نوشته یا چاپ یا بصورت هنری یا به هر وسیله دیگر به انتخاب خود می‌باشد.
• ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر شخصی حق دارد از آزادی اندیشه، وجدان و دین بهره‌مند شود: این حق مستلزم آزادی تغییر دین یا اعتقاد و همچنین آزادی اظهار دین یا اعتقاد، در قالب آموزش دینی، عبادت‌ها و اجرای آیین‌ها و مراسم دینی به تنهایی یا به صورت جمعی، به طور خصوصی یا عمومی است.
• ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق آزادی عقیده و بیان دارد.
• بند ۱ ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هر کس حق آزادی فکر، وجدان و مذهب دارد. این حق شامل آزادی داشتن یا قبول یک مذهب یا معتقدات به انتخاب خود، همچنین آزادی ابراز مذهب یا معتقدات خود، خواه بطور فردی یا جمعی، خواه به طورعلنی یا در خفا در عبادات و اجرای آداب و اعمال و تعلیمات مذهبی می‌باشد.
• بند ۱ ماده ۱ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: از موجودیت و هویت ملی، قومی، فرهنگی، دینی و زبانی اقلیت‌ها در سرزمین‌های خود حمایت و ایجاد شرایط را برای ارتقای این هویت تشویق شود.
• بند ۱ و ۲ ماده ۲ اعلامیه مربوط به اشخاص متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، دینی و زبانی: اشخاص متعلق به اقلیت‌ها حق دارند در نهان و به طور علنی، آزادانه و بدون مداخله و یا هر شکل از تبعیض، از فرهنگ خاص خود بهره‌مند و برخوردار شوند، دین خود را اعلام و به آن عمل کنند و به زبان خاص خود سخن بگویند و به صورتی موثر در زندگی فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و عمومی شرکت کنند

دستگیری جوانان تحت عنوان اراذل و اوباش در تهران / تصویر

 نیروی انتظامی تهران صبح روز چهارشنبه ۸۰ تن از جوانان تهرانی را تحت عنوان اراذل و اوباش بازداشت کرد.

در این طرح که تحت نام «دستگیری اراذل و اوباش و زورگیران پایتخت» می‌روی انتظامی اقدام به چرخاندن بازداشت شدگان در سطح شهر نمود.

عکسهای زیر مربوط به این بازداشتهای جمعی می‌باشد:












بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

• بند ۱ ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هرکس حق آزادی و امنیت شخصی دارد. هیچ کس را نمی‌توان خودسرانه دستگیر یا بازداشت کرد.
• ماده ۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: هیچکس را نمی‌توان مورد آزار و شکنجه یا مجازات‌ها یا رفتارهای ظالمانه یا خلاف انسانی یا رذیلی قرار داد.
• اصل ۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.

"احضار" دوباره فرزندان موسوی و رهنورد به دادسرای اوین

 کوکب و نرگس موسوی، فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، با تماس تلفنی به دادسرای اوین احضار شده‌اند.

بنا گزارش تارنمای کلمه، به کوکب موسوی که باید پنجشنبه به اوین برود، گفته شده احتمال بازداشتش وجود دارد. نرگس موسوی هم باید روز شنبه به دادسرای اوین برود.

نرگس موسوی روز دوشنبه به همراه زهرا موسوی، خواهر دیگرش روز دوشنبه ساعاتی بازداشت شده و درباره ارتباطشان با وبسایت کلمه و اطلاع‌رسانی پیرامون وضعیت پدر و مادرشان از آنان بازجویی شده بود.

در همین روز محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی برای ساعاتی بازداشت شده بود.

در ادامه این گزارش آمده است که داماد میرحسین موسوی نیز به صورت تلفنی تهدید شده است.

نرگس موسوی روز دوشنبه و پس از آزادی گفت که برخورد با او تهدیدآمیز و تند بوده است. او گفت که یکی از ماموران او را تهدید به مرگ کرده است.

برخورد با فرزندان رهبران مخالفان در حالی صورت می‌گیرد که دو سال از آغاز بازداشت خانگی این رهبران می‌گذرد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو سال پیش در روز ٢۵ بهمن ٨٩ و هم‌زمان با تحولات تونس و مصر، که به "بهار عربی" مشهور شد، برای برگزاری یک تجمع فراخوان دادند که با حضور معترضان در خیابان‌ها و سر دادن شعارهایی تند علیه حکومت و رهبر ایران همراه بود.

پس از این تجمع رهبر ایران دستور داد آن‌ها به همراه همسرانشان بازداشت خانگی شوند. البته فاطمه کروبی پس از مدتی برای درمان از بازداشت خانگی در آمد

یک متهم به قتل در ملاء عام، در شرق تهران اعدام شد / تصویر

  یک متهم به قتل بنام علی محمدزاده سحرگاه امروز در شرق تهران و در ملاء عام اعدام شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صبح امروز فردی به نام "علی" که از او به عنوان "شکارچی دختران" نام برده شده، در شرق تهران و در جلوی دیدگان مردم اعدام شد.

این جوان ۲۴ ساله متهم بود که دو دختر را به قتل رسانده و پنج دختر دیگر را مورد ضرب و جرح قرار داده است.

مهر نوشته است: "علی سعی می‌کرد خونسرد باشد و فقط می‌گفت پشیمانم. او در آخرین لحظات هم از اولیای دم تقاضای بخشش داشت... با اجرای حکم اعدام، صدای شیون و زاری از دو گوشه محل اجرای حکم بلند شد، از یک سو اولیای دم بودند که با فریاد و گریه خواستار مرگ قاتل بودند و از سوی دیگر مادر قاتل در مرگ پسرش زاری می‌کرد."

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده است: "یکی از اعضای خانواده مقتول ضربه‌ای به صندلی آبی رنگ زیر پای متهم زده و به این ترتیب حکم اجرا شد."

بر پایه گزارش خبرگزاری‌های ایران بیش از هزار نفر برای تماشای این اعدام تجمع کرده بودند.

روز گذشته خبرگزاری هرانا طی گزارشی خبر از اعزام علی محمدزاده به سلول انفرادی جهت اجرای حکم اعدام در ملاء عام داده بود.

تصاویر اعدام سحرگاه امروز:










بررسی موارد حقوقی نقض شده در این گزارش:

ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر فردی حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

بند ۱ ماده ۶ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی: حق زندگی از حقوق ذاتی شخص انسان است. این حق باید بموجب قانون حمایت بشود. هیچ فردی را نمی‌توان خودسرانه از زندگی محروم کرد.

بند ۲ ماده ۱ دومین پروتکل اختیاری میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی به منظور الغای مجازات مرگ: کشور‌ها، تمام اقدامات لازم را در جهت منسوخ کردن مجازات مرگ در قلمرو قضائی خود، بعمل آورند.

اصل ۳۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی: هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است.